Hoe betaal ik mijn leverancier in het buitenland?

Over cheques, wissels, documentair incasso en letter of credit

Eerste hulp bij importeren

De producten die je uit het buitenland importeert, moeten uiteindelijk natuurlijk betaald worden. Maar doe je dat vooraf (zoals de leverancier graag wil) of pas na ontvangst (zoals je zelf liever wil)? Het moment van betaling hoeft geen probleem te zijn, want bij de internationale handel zijn er verschillende betalingsvormen die beide partijen genoeg zekerheid kunnen bieden.

Cheques en wissels

De meestgebruikte waardepapieren in het internationale handelsverkeer zijn cheques en wissels. Bij waardepapieren geeft overlegging van het papier recht op geld.

De cheque is een onvoorwaardelijke opdracht aan de bank om een bepaald bedrag te betalen. In Nederland wordt dit betaalmiddel niet zoveel gebruikt, maar in andere landen wel. Het kan dus zijn dat je leverancier hierom vraagt.

Een wissel lijkt op de cheque en is een onvoorwaardelijke opdracht van de importeur aan een bank om op een bepaald tijdstip een bepaald bedrag te betalen aan de leverancier.

Documentair incasso (D/P of D/A)

Bij een documentair incasso moet je eerst betalen voordat je de goederen krijgt. De leverancier moet op zijn beurt eerst de juiste documenten overhandigen (zoals vrachtbrieven) voordat hij zijn geld krijgt. Dit is een goede oplossing als beide partijen elkaar niet goed kennen.

Tip

Als je zaken doet met een land met een andere valuta, kan het zijn dat een bestelling ineens veel duurder uitvalt door koerswisselingen. Je kunt het beste met je bank afspreken hoe je dit soort valutarisico’s afdekt, bijvoorbeeld door een valutatermijncontract.

Documentair krediet of Letter of credit

De veiligste manier om een transactie af te handelen is door middel de Letter of Credit. Het is wel duur en ook een moeilijk betalingsinstrument. Je bank betaalt de koopprijs van de bestelling tegen de afgifte van precies omschreven documenten (bijvoorbeeld facturen, kwaliteitscertificaten).

Het voordeel is dat zowel jij als de leverancier verzekerd bent van levering en betaling. Een nadeel is dat de bank alleen de papieren controleert en niet de goederen zelf, waardoor het zou kunnen dat je de verkeerde goederen krijgt of dat ze niet de gewenste kwaliteit hebben.

Factuur

Het kan zijn dat de eerste paar bestellingen gebruik wordt gemaakt van bovenstaande betalingsmogelijkheden. Maar na verloop van tijd heb je waarschijnlijk voldoende vertrouwen in elkaar dat je ook gewoon een factuur kunt sturen.

Maak wel duidelijke afspraken over het moment waarop je factureert (voor of na ontvangst bijvoorbeeld) en de betalingstermijn. Let ook op de btw-regels bij internationale facturatie<. 

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Liesbeth Meenink