Hoe regel ik de logistiek bij import?
Waar moet je op letten als je goederen uit het buitenland naar Nederland vervoert?
Als je alles hebt voorbereid en uitgezocht, is het tijd om ook daadwerkelijk die producten uit het buitenland naar Nederland te halen. Het importeren kan beginnen! Maar ook daar komt natuurlijk het nodige bij kijken. In dit artikel helpen we je op weg.
Je product van A naar B krijgen heeft nog aardig wat voeten in de aarde. Ten eerste moet je bedenken met welk vervoersmiddel je het transport gaat doen. Ook heb je de nodige transportdocumenten en verzekeringen nodig en krijg je te maken met de douane.
Welk transportmiddel?
Er zijn een aantal opties om je product te vervoeren. Zo kan je kiezen uit weg-, rail-, lucht- en zeevervoer. Elk type heeft zo zijn voor- en nadelen.
Wegvervoer is redelijk snel (als er tenminste geen files of wegwerkzaamheden zijn) en kan van deur tot deur. Dat scheelt weer de nodige overladingskosten. Bovendien is wegvervoer geschikt voor veel producten. Daar staat tegenover dat in sommige landen bepaalde regels gelden voor wegvervoer. Zo mag er in Duitsland niet op zondag gereden worden en gelden in Zwitserland regels omtrent een maximum gewicht voor vrachtwagens. Ook zijn de afstanden die je over de weg kan afleggen beperkt.
Railvervoer is vooral geschikt voor zware en gevaarlijke goederen. Ook massagoederen als zout of kolen zijn geschikt voor vervoer per trein. Nadeel is dat de goederen vaak wel van en naar de trein moeten worden gebracht per vrachtauto. Dat kost tijd en geld. Railvervoer is daarom pas rendabel als het om grote afstanden gaat.
Transport via de lucht is heel snel en geschikt voor flinke afstanden. De levertijden zijn daardoor kort en verzekeringspremies zijn vaak lager. Dure, bederfelijke of seizoensgebonden producten zijn het meest geschikt om als vliegtuigvracht te dienen. Voor de snelheid betaal je natuurlijk wel. Luchtvervoer is het duurste transporttype omdat het altijd in combinatie met wegvervoer moet gebeuren. Ook is de ruimte in het vliegtuig beperkt.
Tenslotte is er nog vervoer via het water. Een goedkope optie en geschikt voor bijna elk product. De containers op het vrachtschip kunnen makkelijk overgeladen worden op vrachtwagens of treinen. Bovendien is het duurzaam. Wel duurt het lang voordat je goederen op de plaats van bestemming zijn.
Welke documenten?
Voor elk type vervoer heb je een ander document nodig:
Wegvervoer: CMR
Railvervoer: CIM
Luchtvervoer: Air Waybill
Zeevervoer: Connossement (bill of lading B/L)
Bij elke zending hoort een handelsfactuur, die aan de wettelijke eisen voor de omzetbelasting moet voldoen. Let goed op dat je het btw-identificatienummer van de ontvanger vermeldt (en controleert of deze klopt). Transporteurs kunnen de nodige rompslomp voor je uit handen nemen. Zo regelen ze alles met de douane, zorgen ze voor de juiste vervoersdocumenten, bieden ze groupagediensten aan (bundelen van meerdere zendingen tot grotere ladingen voor lagere kosten) en zijn ze in staat om gevaarlijke goederen te vervoeren.
Voor vervoer vanuit landen buiten de EU zijn meer documenten nodig, zoals het Enig Document waarmee je goederen in 'het vrije verkeer' kan brengen.
Welke verzekering?
Tijdens het transport kan er van alles gebeuren, en omdat je bestelling door vele handen gaat is het lastig te achterhalen wie er verantwoordelijk is voor eventuele schade. Daarom is het verstandig een transportverzekering af te sluiten. Dit kan je doen voor het hele traject (van deur tot deur), maar ook voor een bepaald deel van het traject waarvoor jij verantwoordelijk bent. Deze verantwoordelijkheid spreek je af door middel van een Incoterm. Hierin staat wie in welke fase van het traject risico op schade, diefstal of verlies moet dragen en wanneer het product overgaat van verkoper op koper.
Gevaarlijke goederen
Voor het vervoer van gevaarlijke goederen, zoals ontvlambare of giftige stoffen, gelden speciale regels. Om een veilige levering te garanderen, moet je deze aanmelden. Voor het invoeren van gevaarlijke stoffen gelden strikte normen. Zo moeten ze de juiste labels bevatten en de vastgelegde volumes niet overschrijden. Sommige vervoerders beschikken over de nodige licenties om gevaarlijke goederen te verzenden.
Hoe zit het met de douane?
Voor goederen die buiten de EU naar Nederland komen, gelden speciale regels. Ten eerste moesten ze een 'douanebestemming' krijgen, dat kan je doen door ze onder een 'douaneregeling' te plaatsen. Op de site van de Douane lees je welke regelingen er zijn en hoe dit verder in zijn werk gaat.