Cashflow, wat is het en hoe werkt het?

Zorg dat de geldstroom in je bedrijf op orde is

mannen-kantoor-administratie-papieren-financieel
MKBSD - Man op laptop in kantoor omgeving Wet VBAR

Zo zorg je voor meer werkkapitaal zonder tussenkomst van de bank

Heb jij een gezonde cashflow? Dat is een belangrijke vraag voor iedere ondernemer. Maar wat is cashflow precies? En hoe kun je dit goed managen? In dit artikel geven we uitleg en praktische tips over hoe je je cashflow kunt verbeteren.

Cashflow betekenis

Laten we beginnen met de definitie, wat is cashflow precies? Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit. Het wordt ook wel kasstroom genoemd. Bij cashflow gaat het om alle inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Dus niet alleen om cash (fysiek geld), maar ook om pinbetalingen en bankoverschrijvingen.

De cashflow is de belangrijkste graadmeter om te zien hoe je bedrijf er financieel voor staat. Sterker nog, je kunt als bedrijf winstgevend zijn en toch failliet gaan, omdat er veel geld binnenkomt, maar nog meer uitvloeit. Je hebt dan een negatieve kasstroom, en dus geen geld beschikbaar.

Bovendien kijken veel kredietverleners naar de cashflow van je onderneming om te bepalen hoeveel je mag lenen. Ook bij de verkoop van een bedrijf wordt naar de cashflow gekeken om de waarde te bepalen. Een goede kasstroom is dus cruciaal voor je onderneming.

Cashflow management

Onder cashflow management vallen alle activiteiten die te maken hebben met het optimaliseren van de geldstromen van en naar je onderneming. Hoe zorg je dat er in verhouding niet te veel geld wegvloeit? Het beheren van je cashflow is een belangrijke taak. Vooruitkijken, financiële planningen maken, problemen op tijd herkennen en voorkomen, zorgen dat facturen betaald worden: het hoort allemaal bij cashflow management. Hoe pak je dit goed aan?

Cashflow prognose

Een van de belangrijkste onderdelen voor een goed cashflow management is het opstellen van een cashflow prognose. Dit wordt ook wel een liquiditeitsbegroting of cashflow planning genoemd. Hiermee krijg je inzicht in de inkomsten en uitgaven van je onderneming voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een kwartaal of een jaar. Hoe gedetailleerder de planning is, hoe meer inzicht je hebt in de financiële situatie van je onderneming.

Een cashflow prognose maken kost tijd, je moet namelijk eerst in kaart brengen wat je huidige inkomsten en uitgaven zijn. Het is handig als je een boekhoudpakket gebruikt dat gekoppeld is aan je zakelijke betaalrekening(en). Dan heb je sneller een overzicht van het geldverkeer. Vervolgens ga je kijken welke inkomsten en uitgaven je de komende periode verwacht. Dat is je prognose. 

Bij het maken van deze begroting maak je gebruik van drie verschillende soorten inkomsten en uitgaven:

  • Cash uit normale bedrijfsactiviteiten (inkopen en verkopen)

  • Cash uit investeringen (investeringen in huisvesting, apparatuur)

  • Cash uit financiering (geldstromen naar en van schuldeisers en aandelenkapitaal)

Tip: Wil je graag alles slim op een rij zetten? Zo maak je zelf een goede liquiditeitsbegroting.

Waar gaat het mis?

Ondernemers lopen jaarlijks veel geld mis doordat hun kasstroom verstoord wordt. Een belangrijke reden hiervoor is dat facturen niet of te laat worden betaald door hun klanten (debiteuren). Naast oninbare facturen zorgt ook de lange betalingstermijn voor de nodige faillissementen.

Ondertussen moet je zelf je rekeningen blijven betalen. En dan kan het mis gaan. Veel faillissementen worden dan ook veroorzaakt door onbetaalde of te laat betaalde facturen. In plaats van wachten tot het geld op je rekening wordt gestort, kun je ook zelf een aantal dingen doen om de cashflow van je bedrijf op orde te houden.

Cashflow verbeteren: tips

Als je ziet dat je kasstroom niet lekker loopt, is het zaak snel in te grijpen. Wat kun je doen om de cashflow te verbeteren? Zes aanraders:

1. Zorg voor goed debiteurenbeheer

Met een goed debiteurenbeheer voorkom je dat er geld in je onderneming verloren gaat, doordat klanten niet of te laat betalen. Je vergroot namelijk de kans dat facturen sneller worden betaald. Dit doe je bijvoorbeeld door heldere betaalafspraken te maken en goede facturen te sturen met een duidelijke betaaltermijn. Of bied bijvoorbeeld een korting voor vroege betaling en leg een boete op voor te late betaling.

Is je klant echt te laat? Dan kun je er via herinneringsmails en telefoontjes voor proberen te zorgen dat je geld alsnog betaald wordt. Als dit niets uithaalt, kun je ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen. Houd er rekening mee dat dit de relatie met je klant kan beschadigen, incassobureaus staan niet bekend om hun meest vriendelijke aanpak.

2. Maak gebruik van factoring

Om je cashflow te verbeteren, kun je je debiteurenbeheer ook (deels) uitbesteden aan een factoringmaatschappij. Bij factoring heb je meteen de beschikking over je geld. Je ‘verkoopt’ namelijk je factuur, waardoor je het factuurbedrag direct uitbetaald krijgt. Voor deze dienst betaal je een kleine vergoeding, vaak een percentage van het factuurbedrag.

Daarna wacht de factoringmaatschappij op de betaling van het factuurbedrag door je klant. Veelal nemen zij ook het debiteurenbeheer en kredietrisico van je over. Jij hebt er dus geen omkijken meer naar. Je cashflow wordt daardoor niet onderbroken, maar juist versneld. Daarom kan factoring als cashflowversneller een interessante vorm van financiering zijn.

Op de website van factoringmaatschappij Svea Finans lees je meer over hoe factoring je kan helpen je cashflow te verbeteren.

3. Voorkom dat je te veel uitgeeft

Het klinkt misschien als een open deur, maar te veel uitgeven kan even schadelijk zijn voor je bedrijfsgroei als te weinig verdienen. Het is dus belangrijk dat je de uitgaven nauwlettend in de gaten houdt. Zorg er ook voor dat werknemers die uitgaven doen hun verantwoordelijkheid begrijpen. Houd een duidelijke boekhouding bij van je uitgaande geldbedragen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

4. Zorg voor een kasbuffer

Een kasbuffer is een reservepotje dat je bedrijf in geval van nood kan aanspreken, bijvoorbeeld als er een belangrijke machine kapotgaat of als een grote factuur niet op tijd betaald wordt. Deze buffer beschermt je bedrijf tegen de gevolgen van onverwachte uitgaven. Zo is je cashflow snel weer gezond.

5. Werk met een financieel plan

Door de cashflow dagelijks te bekijken en historische gegevens te analyseren kun je precies bepalen hoeveel je elke maand verwacht uit te geven en te incasseren. Alleen zo kun je schatten hoe je toekomstige cashflow eruit gaat zien. Maak dus een goed financieel plan voor je bedrijf en monitor regelmatig of je op de goede koers zit.

Het is goed om optimistisch over de toekomst te zijn, maar verkoopprognoses moeten wel realistisch zijn als je je uitgaven erop wilt baseren. Overleg regelmatig met je verkoopteam: als je je toekomstige inkomsten namelijk te hoog inschat, kan dit je bedrijf negatief onder druk zetten.

6. Kies de juiste klanten

Een goede manier om het effect van te late betalingen tot een minimum te beperken, is om potentiële klanten eerst grondig door te lichten voordat je met ze in zee gaat. Doe dus een kredietcheck. Dan kom je erachter wat de betaalreputatie van je klant is. 

Heb je een grote klant in het buitenland? Neem dan contact op met lokale partners om meer inzicht te krijgen en bouw eerst relaties op met potentiële klanten. Ook is het van belang om verder te kijken dan de financiële beoordelingen en na te gaan of de strategie en cultuur van een klant aansluiten bij die van je eigen bedrijf. 

Heb je een grote klant in het buitenland binnengehaald? Neem dan contact op met lokale partners om meer inzicht te krijgen en bouw eerst relaties op met potentiële klanten. Daarnaast kun je verifiëren of ze in aanmerking komen voor een risicodekking bij een kredietverzekering. Zo voorkom je dat je klant een wanbetaler wordt en jouw cashflow onderbreekt.

Wat vind je van dit artikel?

Pauline Veenstra

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKBSD. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.