Wat is Twitter en wat kun je ermee?
Wat doe jij met Twitter?
Twitter jij al? In dit artikel leggen we uit wat Twitter precies is en wat je ermee kan. Wie weet hoor jij binnenkort ook tot die ruim 175 miljoen gebruikers wereldwijd.
Twitter is eigenlijk niets anders dan een microblog. In 140 tekens vertel jij aan andere mensen wat je op dat moment aan het doen bent. Twitter-expert Abdul Advany: "Je moet eigenlijk denken aan het gesprek bij de koffie-automaat. Alleen voer je dat niet met twee of drie mensen, maar met duizenden mensen tegelijk."
Wat zijn tweets?
De berichten die je via Twitter stuurt, worden 'tweets' genoemd. Als je een berichtje plaatst komt dat terecht bij mensen die jou volgen (je 'followers'). Andersom ontvang jij 'tweets' van de mensen of instanties die jij volgt. Je kan 'tweets' versturen via je computer maar ook via je smartphone, iPod of iPad.
Geschiedenis van twitter
Twitter is in 2006 in eerste instantie als een onderzoeksproject van het bedrijf Obvious uit San Francisco ontstaan. Nu, vier jaar later, heeft Twitter ruim 175 miljoen gebruikers (november 2010) en dagelijks komen er nog 370 duizend bij. Je kan dus met recht zeggen dat we eigenlijk niet meer om Twitter heen kunnen. Toch blijkt dat veel ondernemers zich er nog niet aan wagen.
Hoe moet ik Twitteren?
Twitter is net als LinkedIn, Facebook en Hyves een sociale netwerksite. Je maakt er een profiel aan, die je kunt koppelen aan andere profielen. Je kunt zo op een makkelijke manier je netwerk onderhouden en uitbreiden en zo op de hoogte blijven van wat andere mensen aan het doen zijn. Je kunt via Twitter iedereen volgen, dus naast je vrienden ook zakelijke contacten, nuttige instanties zoals MKB-Nederland of bekende personen zoals Barack Obama.
Wat heb ik als ondernemer aan Twitter?
Als ondernemer kun je Twitter in je voordeel gebruiken. Je kan elke zakenpartner (met een account) volgen en met hem of haar via Twitter communiceren. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn binnen je bedrijf, of je hebt een ander leuk nieuwtje, kan je een 'tweet' plaatsen. Jouw volgers lezen dat berichtje en kunnen er meteen op reageren. Ze kunnen het ook 'retweeten', wat betekent dat ze het naar hun persoonlijke netwerk versturen. Zo komt jouw 'tweet' bij nog meer mensen terecht. Het voordeel van Twitter is dat het snel gaat en informeel is. Zo leg je makkelijk contact met anderen en breid je je netwerk razendsnel uit.
MKB Servicedesk op Twitter
Wil je op de hoogte blijven van de MKB Servicedesk? Volg @mkbservicedesk dan op Twitter!