Spookfacturen en acquisitiefraude: voorkom oplichting

MKB Registratie Services maakt honderden euro’s afhandig bij ondernemers

Spookfacturen en acquisitiefraude voorkom oplichting (1)

Een factuur van MKB Registratie Services, met daarop een bedrag van € 297,50 voor een product of dienst waar je nog nooit van hebt gehoord.

Of een telefoontje van een medewerker van bedrijvengidsonline.nl of mkbbedrijvengids.nl (niet te verwarren met mkb-bedrijvengids.nl) die zegt dat je hebt ingestemd met een vermelding, gevolgd door een fax met een factuurbedrag van € 150 per maand. Stuk voor stuk spookfacturen van partijen die je slinks geld afhandig proberen te maken.

MKB Registratie Services

Een ‘spookbedrijf’ dat op dit moment actief is, is MKB Registratie Services. De factuur voor een vermelding in hun zogenaamde bedrijvengids komt uit het niets, helaas soms tegelijk met het welkomstpakket voor nieuwe leden van MKB-Nederland. De boodschap: 'Vanaf heden zijn de kosten voor uw standaard bedrijfsvermelding 250 euro excl. btw per jaar. Bij niet tijdige betaling vervalt uw kenmerk in het register en bent u niet meer vindbaar totdat betaling volgt.' Pas op: door deze rekening te betalen of via een handtekening akkoord te gaan met een automatische afschrijving, zit je vast aan een langdurig en duur contract.

Fraudehelpdesk

De Fraudehelpdesk (voorheem Steunpunt Acquisitiefraude) verzamelt klachten over partijen met dit soort praktijken. De schade die ondernemers hierdoor lijden, schatte een woordvoerder van de Fraudehelpdesk in de Volkskrant eerder op zo’n vierhonderd miljoen euro per jaar. Dit jaar heeft de Fraudehelpdesk al ruim tienduizenden meldingen binnengekregen. Bekend zijn bijvoorbeeld nota’s van Bedrijvengidsonline, Nationale Telefoongids en NBD Nederlandse Bedrijven Documentatie. Deze bedrijven sturen spooknota’s, op factuur lijkende aanbiedingen met alleen in piepkleine lettertjes de toevoeging: ‘dit is geen factuur, maar een offerte.’

Hoe voorkom je acquisitiefraude?

Het is zaak dat ondernemers acquisitiefraude voorkomen. Bekijk de facturen die je ontvangt daarom altijd goed. Spookfacturen wekken vaak de suggestie dat er al een klantrelatie met je is, waardoor je op het verkeerde been gezet kunt worden. Voorkom dat je de dupe wordt van spookfacturen en acquisitiefraude en let goed op de volgende zaken bij vreemde telefoontjes of onaangekondigde facturen.

  • Ga tijdens een eerste verkoopgesprek nooit akkoord met wat voor een aanbieding of opzegging dan ook. Doe nooit mondelinge toezeggingen en laat alles wat je wél zegt, door de verkopende partij zwart op wit zetten en per (regulier) post naar je opsturen.

  • Controleer na dit eerste telefoontje met deze verkopende partij, of de dienst of het product waarvoor je bent gebeld, wel bestaat. En wat is de reputatie van dit bedrijf, bestaan er geen klachten over?

  • Ga in je administratie na of je eerder contact hebt gehad met de partij waarvan de factuur afkomstig is en bekijk een factuur altijd goed, óók de kleine lettertjes. Instrueer ook je medewerkers altijd goed te lezen wat ze tekenen.

  • Teken nooit voor een advertentieplaatsing als de verkoper je geen schriftelijke bevestiging wil geven van oplage, verspreidingsgebied en controleerbare doelgroep.

  • Check bij de Fraudehelpdesk of er een melding over het bedrijf staat geregistreerd. Is dit niet het geval en heb je alsnog je twijfels: neem contact op met de Fraudehelpdesk. De medewerkers van dit fraudemeldpunt kunnen je adviseren en een melding aannemen, ook als het bedrijf al geregistreerd staat.

Tussen de post zitten regelmatig facturen. De ondernemer betaalt deze maar al te vaak in de veronderstelling dat het een rekening betreft. Zeker als er “Incasso” of iets herkenbaars als “Telefoongids” op staat.

Wie goed leest ontdekt dat het hier niet gaat om een factuur of vordering (DC Incasso) maar om een aanbod! Dat staat te lezen in de kleine lettertjes. Wie dat niet door heeft en betaalt, accepteert daarmee het aanbod zoals ook valt te lezen in de kleine lettertjes.  

Er zijn nog veel meer voorbeelden: ongewenste advertenties in bladen die niet echt worden uitgegeven, websites die wel bestaan maar door niemand gevonden worden, zogenaamde gemeentegidsen en nog veel meer wat geen toegevoegde waarde heeft.

Weet je niet zeker hoe een factuur eruit moet zien? Lees dan het artikel: Aan welke eisen moet een factuur voldoen?.

Waarschuwing: lees je facturen goed en kritisch, betaal geen rekeningen zonder (dubbele) controle en lees de kleine lettertjes. Wie betaalt komt niet of slecht van de ongewenste “aanbieding” af. De “aanbieders” (door sommigen ronduit oplichters genoemd) hebben in de loop der jaren zoveel geleerd over de randen en mazen van de wet, dat het erg moeilijk is hier tegen op te treden.

Ben je slachtoffer? Meld het bij de Fraudehelpdesk, te vinden op www.fraudehelpdesk.nl en 088-7867372.

Wat vind je van dit artikel?