Help, mijn domeinnaam is bezet
Hoe verzin je een nieuwe domeinnaam?
Je hebt een prachtige domeinnaam gevonden die precies bij jou past. Eén probleem: iemand anders is je vóór geweest. Natuurlijk ga je niet bij de pakken neerzitten. Dit kun je doen als jouw domeinnaam bezet is.
Wat is een domeinnaam eigenlijk?
De domeinnaam is de naam van je website. Zo is onze domeinnaam mkbservicedesk.nl. Je domeinnaam vertelt wie je bent of wat je doet, is makkelijk te onthouden en zorgt ervoor dat je site goed vindbaar is in zoekmachines. Of het nu om je webwinkel, je adviespraktijk of je fotowebsite gaat, een goede domeinnaam is dus heel belangrijk.
Wanneer je al een fysieke vestiging hebt, is het vaak logisch om deze naam over te nemen voor je domeinnaam.
Begin je direct online? Dan kun je een originele domeinnaam bedenken in een brainstorm.
Vervolgens kun je makkelijk controleren of die nog vrij is en eventueel direct je domeinnaam registreren. Helaas kan het gebeuren dat die mooie url al bezet is. Dan zijn er verschillende oplossingen.
1. De bezette domeinnaam overkopen
Het is goed mogelijk dat iemand “jouw” domeinnaam heeft vastgelegd, maar er niets mee doet. Het kost immers niet veel om een naam te registreren zonder webhosting pakket, e-mail enzovoort. Als het domein niet actief wordt gebruikt, heb je al een betere onderhandelingspositie. Je zou dan de eigenaar een bericht kunnen sturen en vragen of hij de domeinnaam wil verkopen.
Is de naam wel in gebruik, dan wordt het lastiger. De herkenbaarheid en de positie in zoekmachines zijn factoren die de populariteit van een domeinnaam mede bepalen. Het kan de moeite lonen te kijken hoe actief een domein in het verleden is geweest. Dat doe je bijvoorbeeld bij Wayback Machine. Of je gaat onderhandelen, hangt ervan af hoe graag je het domein wilt hebben, wat je budget is en hoe groot je je kansen inschat. Een mailadres is snel gevonden, gebruik hiervoor bijvoorbeeld Whois van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
Tip: Je kunt er ook voor kiezen om een tussenpartij in te schakelen bij de verkoop. Zo'n zogenaamde escrow-service zorgt voor een veilige overdracht van de domeinnaam. Alleen bij een succesvolle transactie wordt er geld overgemaakt.
2. Een andere extensie kiezen
De extensie van een domeinnaam is het deel vanaf de punt, bijvoorbeeld .nl. De meeste ondernemers kiezen voor een domeinnaam met de extensie .nl, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Dat kan het wereldwijd gebruikte .com of .net zijn, maar denk ook eens verder. Voor een webwinkel is .shop of .store een heel goed alternatief. Ook steeds populairder worden extensies als .info, .biz, .tip, .expert of .amsterdam.
3. Een andere goede domeinnaam kiezen
Heeft het geen zin om te onderhandelen over je gekozen domeinnaam en vind je een andere extensie geen goed idee? Dan moet je genoegen nemen met je tweede keuze. Even slikken, maar het geeft je ook de gelegenheid een domeinnaam te bedenken die minstens zo goed is. Probeer bijvoorbeeld een mindmap te maken, of vraag een groep (potentiële) klanten om jouw product en merk te beschrijven in één woord.
Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.
1 Benader de eigenaars
Als een bureau de domeinnaam heeft geclaimd, staan de contactgegevens meestal op de site. Anders kun je eenvoudig achterhalen wie de houder van de domeinnaam is met de functie ‘Whois’ op de website van SIDN (de instantie die gaat over de registratie van .nl domeinnamen). Je kunt daar ook de contactgegevens van de administratieve en technische contactpersonen inzien. Die eigenaars kun je benaderen met de vraag of ze hun website aan jou willen overdoen.
2 Wacht af
Vraagt de eigenaar van de registratie een belachelijk hoog bedrag? Ga er niet op in en probeer het na een paar maanden nog een keer. ’Als er geen urgentie is, is afwachten absoluut de beste strategie,’ zegt Michiel Henneke van SIDN. ‘Mensen die de markt niet kennen, vragen vaak maar wat, maar het kost hen ook geld de naam aan te houden, dus vaak stoten ze die na een tijdje weer af. Of ze staan open voor een lager bod.’
3 Schakel een professional in
Kun je zo lang niet wachten en wil je de url echt graag hebben, schakel dan een professional in die kan bemiddelen. Die kan duidelijk aangeven dat bijvoorbeeld € 500 redelijk is, en niet € 6000. Dit is ook de moeite waard als je niet wilt dat bekend wordt dat je een domeinnaam wilt registreren. Bijvoorbeeld omdat het een nog vertrouwelijke nieuwe bedrijfsactiviteit betreft.
Tip: vermeld altijd je KvK-inschrijving!
Handig om te weten: commerciële bureaus mogen alleen geld voor een door hen geclaimde domeinnaam vragen als het gaat om generieke namen. Als jouw bedrijf al een tijd onder een eigen, specifieke bedrijfsnaam zaken doet, mag iemand anders dus niet zomaar die naam als domeinnaam claimen. Soms ligt het echter ingewikkeld, bijvoorbeeld als bedrijfsnamen op elkaar lijken.
Kom je er niet uit, dan kun je terecht bij de geschillencommissie van SIDN. Maar om problemen zoveel mogelijk te voorkomen, heeft Michiel Henneke nog een laatste belangrijke tip: ‘Vermeld op je registratie van een domeinnaam altijd je inschrijfnummer bij de Kamer van Koophandel. Komt er dan een conflict met een andere partij om dezelfde naam, dan heb jij een veel sterkere positie.’
Meer informatie: www.sidn.nl.