Het ontwikkelen van een huisstijl
De presentatie van je onderneming
De huisstijl is de visuele presentatie van je bedrijf. Door een huisstijl te ontwerpen die bij de onderneming past en deze consistent door te voeren, wordt de naamsbekendheid versterkt en de identificatie door personeel vergroot.
Het is ook een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Het laat een onderneming eruit springen en bepaalde waarden uitdragen waar de doelgroep zich in kan herkennen.
Elementen van een huisstijl
Een huisstijl bestaat uit verschillende elementen:
WoordmerkHet logo zoals Google.
BeeldmerkHet symbool dat verwijst naar de activiteiten of specifieke kenmerken van de onderneming, zoals de schelp van Shell.
TypografieHet lettertype dat gebruikt wordt. Hiermee kan een onderneming een bepaald element benadrukken zoals zakelijkheid door een lettertype als Arial of speelsheid door het gebruik van Comic Sans.
KleurVoor kleuren geldt hetzelfde als voor typografie. Met grijs straal je bijvoorbeeld zakelijkheid uit en met veel felle kleuren speelsheid.
Kenmerkende vormenBijvoorbeeld de golf onder Coca-Cola of de strepen van Adidas.
Samen vormen al deze elementen de huisstijl van een bedrijf. Dat wil echter niet zeggen dat alle vijf elementen altijd gebruikt moeten worden om de onderneming in beeld te brengen. Een bepaalde kleur of alleen het logo kan soms al voldoende zijn om een gevoel van herkenning bij de doelgroep op te roepen.
De briefing voor de vormgever
Als je hebt vastgesteld wat de huisstijl uit moet stralen, komt het moment dat er een vormgever ingeschakeld moet worden voor de ontwikkeling van de huisstijl. Het geven van een opdracht aan een vormgever begint met een goede briefing. In de briefing wordt aangegeven wat de opdracht inhoudt en aan welke randvoorwaarden de vormgever moet voldoen. Je kunt hierbij denken aan doelgroep, gewenst imago, kleurgebruik enz. Hieronder staat een opsomming van de verschillende onderdelen van een briefing en de aandachtspunten:
OrganisatieAchtergrondinformatie over de organisatie.
MarktEen korte introductie over de markt en het product of de dienst die de organisatie levert.
Doelgroepenwelke doelgroepen zijn er?
moeten zij informatief of emotioneel benaderd worden?
DoelstellingWelke communicatiedoelstellingen worden nagestreefd?
UitstralingWelke uitstraling moet de huisstijl hebben (zakelijk, warm, persoonlijk enz.)?
KleurgebruikZijn er kleuren die gebruikt moeten worden?
Wordt het full-color of tweekleurendruk (belangrijk i.v.m. kostenaspect)?
Moet het logo tevens geschikt zijn voor zwart/wit?
Gewenst imagoDefinieer een aantal kernwaarden voor het imago zoals professioneel, lef, vrolijk, uitgesproken, spontaan.
Huisstijldragers Geef aan voor welke huisstijldragers de huisstijl ingezet gaat worden. Een website vereist andere vormgevingsuitgangspunten dan briefpapier.
Introductie van de huisstijl
Als de huisstijl uitgewerkt is, moet deze geïntroduceerd worden aan de buitenwereld. Doelgroepen moeten vertrouwd raken met de nieuwe huisstijl en uitstraling van de organisatie. Er moet daarom een communicatiecampagne ontwikkeld worden waarin de huisstijl aan de buitenwereld gepresenteerd wordt. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het onderstaande stappenplan:
Personeel informeren
Huisstijlhandboek opstellen
Mediacampagne starten
Doelgroepen definieren
Vaststellen welke media ingezet worden
Reminder ontwikkelen (bij voorkeur een gebruiksvoorwerp zoals een pen, muismat, cap, paraplu of usb-stick waardoor mensen continu geconfronteerd worden met de nieuwe huisstijl)
Media inzetten en persberichten versturen
Evaluatie-onderzoek
In het stappenplan is sprake van een huisstijlhandboek. Het huisstijlhandboek is de leidraad bij de ontwikkeling van nieuwe huisstijldragers en de aanpassing van bestaande dragers. In het huisstijlhandboek wordt aangegeven welke kleuren, lettertypes en lettergroottes wanneer gebruikt mogen worden. Dit zorgt er voor dat er een consistent beeld ontstaat en de huisstijl uniform toegepast wordt. Dit leidt ertoe dat de uitstraling van de organisatie maximaal uitgedragen en onderstreept wordt. Iedere medewerker die externe contacten onderhoudt met bijvoorbeeld klant of leverancier moet de regels uit het handboek toepassen. Een eenvoudige manier om dat te realiseren is de inzet van stramienen en sjablonen (bijvoorbeeld Powerpointpresentaties en Word-documenten). Deze standaarddocumenten kunnen vervolgens aangepast worden met eigen tekst en beeldmateriaal waardoor medewerkers op simpele wijze aan de richtlijnen van het handboek voldoen. Alleen het hebben van een huisstijlhandboek is dan natuurlijk niet voldoende. Een van de medewerkers moet verantwoordelijk worden gesteld voor de naleving ervan zodat de huisstijl daadwerkelijk optimaal ingezet worden.