Hoe zet ik mijn merk in de markt?
Maak een goede start met deze tips
Je hebt het beste product en jouw dienstverlening is van topkwaliteit. Geweldig! Alleen hoe komt de rest van de wereld dat te weten? Hoe dring je door tot klanten tussen alle aanbod en marketinggeweld?
Minder is soms meer (en andersom)
Je kent je product of dienst als geen ander. Je kent de markt en je concurrenten. Wat onderscheidt jou van de rest? Focus daar op. Versnippering ligt op de loer. Jitse Groen, oprichter Thuisbezorgd.nl, had zich ook op het bouwen van webwinkels kunnen storten. Dat leverde in het begin namelijk meer geld op dan zijn concept Thuisbezorgd.nl, waarvan bezorgrestaurants lid worden en consumenten op één plek hun eetbestellingen kunnen doen. Maar dat korte termijnbelang, namelijk inkomen, zou hem uiteindelijk hebben vertraagd en misschien wel zijn business kannibaliseren. Durf je te beperken, zo blijft het ook duidelijk voor je klanten.
Maak een communicatieplan
Eerste stap is om de identiteit van je bedrijf te omschrijven. Dat lijkt vaag, maar is eigenlijk heel concreet: wat zijn de bijzondere kenmerken van jou als ondernemer (persoonlijke kwaliteiten, deskundigheid, misschien zelfs achtergrond) en je bedrijf (product en dienstverlening)? Hoe zou je deze kenmerken kunnen inzetten in je contact met de buitenwereld?
Klanten zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de technische details van producten en diensten: ze willen dat het werkt en dat hun probleem snel, goed en scherp geprijsd wordt opgelost. Ook gaat het om vertrouwen en gunnen: dat hun 'probleem' bij jou in goede handen is. Bewaak deze identiteit in al je uitingen.
Communiceer met je doelgroep
Volgende stap is: communiceren met je doelgroep. Zodra je je activiteiten en doelgroep hebt afgebakend, kun je gericht naar buiten treden. Waar zitten je klanten en hoe willen zij graag worden benaderd? Zijn advertenties in specifieke media effectief? Of moet je misschien gewoon flyeren?
Social media is een tijdrovende, maar effectieve en goedkope manier om directe contacten te leggen. Lees hier meer over social media strategie.
Bekendheid zonder budget
Adverteren kan een dure grap zijn (hoeft niet) én een schot hagel. Heb je al eens gedacht hoe je gratis publiciteit kunt genereren? Via social media natuurlijk (hoewel tijd natuurlijk ook geld kost). Maar vergeet niet kranten en bladen: nationaal, regionaal, lokaal, vaktijdschriften, vrouwenglossies, mannenbladen. Je keuze hangt af van je doelgroep.
Adverteren is leuke aandacht, maar een redactioneel artikel over jouw expertise snijdt meer hout. Heb je een innovatief product of dienst bedacht? Is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? Kun je een onderzoek(je) of enquête bedenken die interessant kunnen zijn voor de doelgroep van die media? Signaleer je zelf een trend? Doe een voorstel of stuur een gericht persbericht. Je maakt meer kans als je je persoonlijke en je zakelijke netwerk (vergeet LinkedIn niet) inschakelt.
Andere budgetvriendelijke kanalen zijn YouTube (hier kun je jouw verhaal doen of juist kijkers praktische hulp bieden en zo getuigen van expertise) en Facebook (volgers zijn in potentie geweldige ambassadeurs van je bedrijf).