Transparantie en vertrouwen als sleutel voor medewerkersbehoud

Hoe een open bedrijfscultuur bijdraagt aan minder verloop

Ondernemer met zijn team

Wist je dat slechts 14% van de Nederlandse medewerkers zich betrokken voelt bij hun werk? Dit staat in het Global Workforce Report van Gallup uit 2023. En die lage betrokkenheid kan leiden tot verminderde productiviteit en hogere verloopcijfers. In een krappe arbeidsmarkt wil je dat liever voorkomen. Censuswide en Personio deden onderzoek naar de rol van transparantie in het behouden van medewerkers. Hier delen we de belangrijkste conclusies en hoe jij daar zelf mee aan de slag kunt.

Medewerkersbehoud als cruciale uitdaging

Met toenemende verhalen over ‘quiet quitting’ (alleen doen wat je moet doen) en de lage betrokkenheid van medewerkers die naar voren kwam uit het onderzoek van Gallup blijkt medewerkerstevredenheid, -betrokkenheid en -behoud een uitdaging voor veel ondernemers. Censuswide en Personio deden onderzoek onder meer dan 2.000 Nederlandse medewerkers naar de invloed van transparantie op betrokkenheid, tevredenheid en prestaties van medewerkers. Met ‘de kracht van vertrouwen en transparantie bij het behouden van medewerkers’ keken ze naar de staat en invloed van transparantie en vertrouwen binnen bedrijven. 

De belangrijkste conclusies rondom transparantie

  • Vertrouwen in CEO’s is laag. Slechts 66% van de medewerkers vertrouwt op de transparantie van hun CEO, terwijl 86% vertrouwt op de eerlijkheid van hun directe collega’s. 

  • Medewerkers willen zich gehoord voelen. Veel medewerkers voelen zich niet gehoord door hun leidinggevenden. Dit beïnvloedt het vertrouwen en de betrokkenheid. Zo gaf 28% van de medewerkers aan geen kans te krijgen om feedback te delen en gelooft 33% niet dat hun leidinggevende luistert en/of actie onderneemt op basis van feedback die ze wel konden en mochten delen.

  • Salaristransparantie blijft complex. Er komt steeds meer openheid over salarissen, maar informatie erover delen vinden veel medewerkers nog ingewikkeld en soms ook ongemakkelijk. Zowel in het bespreken van details met een leidinggevende (36%) als met collega’s op een lager niveau (54%)

  • Transparantie verhoogt motivatie en prestatie. 62% van de medewerkers is gemotiveerder om voor een promotie te gaan als ze weten welke beloningen daarbij horen. 36% geeft aan dat positieve feedback van managers hen motiveert om harder te werken.

  • Meer informatie delen om gelijke kansen te creëren. Er is een duidelijke ongelijkheid tussen mannen en vrouwen als het gaat om kennis over promoties en salarisverhogingen. Zo weet 45% van de mannen welke stappen ze moeten zetten voor een promotie en maar 34% van de vrouwen. 55% van de mannen vraagt uit zichzelf om een loonsverhoging, terwijl maar 39% van de vrouwen dit doet.

Belang van vertrouwen binnen je bedrijf

Vertrouwen is een belangrijke bouwsteen voor succes binnen je bedrijf. Als medewerkers vertrouwen hebben in hun leidinggevenden en collega’s, voelen ze zich veiliger en meer betrokken bij hun werk. Dit leidt tot hogere motivatie en betere prestaties. Transparantie speelt een grote rol bij het opbouwen van dit vertrouwen. Door open te zijn over beslissingen, plannen, en bijvoorbeeld salarissen, weten medewerkers waar ze aan toe zijn en voelen ze zich eerlijk behandeld. Dit zorgt voor een fijne en productieve werkomgeving, waar medewerkers zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Investeer je in vertrouwen in je bedrijf, dan heeft dit niet alleen voordelen voor je medewerkers maar voor de hele organisatie. 

Hoe bouw je aan vertrouwen met transparantie?

Transparantie is een krachtig middel om te bouwen aan dat vertrouwen binnen je bedrijf. Zo gebruik je de onderzoeksresultaten.

  • Salaristransparantie. Zorg voor duidelijkheid over salarissen en beloningen. Hoe werkt jullie salarishuis, wanneer ga je omhoog, waar kun je er informatie over vinden? Hoeveel is een marktconform salaris in die openstaande vacature? Als medewerkers weten hoe salarissen geregeld zijn en deze informatie makkelijk in kunnen zien, dan weten ze beter wat ze moeten doen om meer te verdienen, maar ook waarom andere mensen meer of minder verdienen. 

  • Feedback en communicatie. Geef medewerkers de kans om hun mening te geven en laat zien wat je feedback doet. Bijvoorbeeld in het functioneringsgesprek. Heeft iemand feedback gedeeld? Spreek dan een termijn af, bijvoorbeeld 14 dagen, waarna je laat weten welke acties je op basis van die feedback ondernomen hebt.

  • Maak promotie- en ontwikkelingsmogelijkheden duidelijk. Wees open over de mogelijkheden die er zijn en hoe je daarvoor in aanmerking kunt komen. Deel nieuwe of openstaande functies en geef aan wat iemand hiervoor moet doen, weten of kunnen. Tip! Investeer in de ontwikkeling van medewerkers met de SLIM-subsidie. 

  • Vertrouwen in CEO’s en hoger management verbeteren. Communiceer als CEO en hoger management open over beslissingen en plannen. Transparantie vanaf de top zorgt ervoor dat medewerkers zich meer betrokken en gewaardeerd voelen. 

Meer openheid voor betere bedrijfsresultaten

Transparantie is heel belangrijk voor vertrouwen, betrokkenheid en prestaties van medewerkers. Voor ondernemers betekent dit dat open en eerlijk zijn niet alleen zorgt voor tevreden medewerkers, maar ook voor betere resultaten. Door te focussen op transparantie kun je een sterk, loyaal en gemotiveerd team creëren, wat een groot voordeel is in de huidige markt.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.