Personeelstekort kost ondernemers omzet

Meer medewerkers en minder wanbetalers bovenaan wensenlijstje

Vrouw die rust neemt van werk

Personeelstekort en cashflowproblemen door wanbetaling bezorgen ondernemers de meeste kopzorgen. Hoe kan ik vakbekwame medewerkers aantrekken en behouden? En zorgen dat mijn klanten (op tijd) betalen? Dat zijn de twee vragen waar (ook) jouw collega-ondernemers wel eens wakker van liggen. Dat blijkt uit het Exact MKB Barometer onderzoek 2024.

Vinden van vakmensen blijft dé uitdaging

Meer dan de helft (53%) van het MKB heeft last van personeelstekort. Dit probleem is zo groot dat het niet alleen leidt tot meer drukte en stress op de werkvloer, maar dat er daadwerkelijk werk blijft liggen. Ruim één op de tien ondervraagden (12%) zegt zelfs minder werk aan te nemen door het personeelstekort. Het kost dus omzet en dat is zonde. Niet voor niets staat het vinden en behouden van medewerkers in de meeste sectoren in de top-3 zakelijke uitdagingen van 2024.

Door de structurele krapte op de arbeidsmarkt zijn geschikte nieuwe medewerkers schaars. Dit personeelstekort heeft direct effect op de bedrijfsvoering. Bedrijven proberen dit op te lossen door efficiënter te gaan werken. Dit kan bijvoorbeeld door het herverdelen van taken en organisatorische aanpassingen om meer werk met minder mensen te verzetten.

Werving en selectie, gebruik je werkgeversmerk

Een derde van de ondernemers ervaart de werving en selectie van nieuw personeel als dé uitdaging voor de komende jaren. Een kwart van de ondernemers ziet de noodzaak in van het promoten van het eigen bedrijf als aantrekkelijke werkgever (werkgeversmerk of employer branding).

Tip: de juiste kandidaat vinden voor jouw openstaande vacature kan soms lastig zijn. Met onze tool ‘Werving en Selectie’ vergroot je jouw bereik.

Lukt het niet om zelf (vast) personeel te vinden dan is het inschakelen van een wervingsbureau of bemiddelingsbureau voor tijdelijke krachten (uitzendkrachten of zzp’ers) een populaire optie. Ongeveer een kwart van de bedrijven doet dit. Ook investeren in het ‘snel functioneel inzetbaar maken van personeel’ door bijvoorbeeld een goede onboarding kan de druk op de werkvloer verlagen. En één op de vijf bedrijven leidt zelf personeel op om het tekort aan vakbekwaam personeel op te vangen.

Je wilt niet dat het moeizaam geworven personeel via de achterdeur het bedrijf verlaat. Toch is het op de huidige arbeidsmarkt gemakkelijk voor medewerkers om te switchen naar een andere baan. Ongeveer 25% van de ondernemers ziet het beperken van de uitstroom (retentie) als een grote uitdaging. Maar hoe behoud je je personeel? Meest voor de hand liggende manier: biedt hogere lonen en betere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Impact oninbare facturen op cashflow

De grootste uitdaging van de financiële administratie? ‘Klanten tijdig laten betalen’, stelt bijna een derde (31%) van de ondernemers. Over het algemeen hanteren zij een betalingstermijn van 21 dagen. En die termijn wordt gemiddeld ook wel gehaald, maar dat wil zeker niet zeggen dat alle klanten op tijd betalen. Maar liefst 29% van de totale factuurwaarde komt pas na de vervaldatum binnen. Dat heeft een sterke negatieve impact op de cashflow.

Het debiteurenrisico dat ondernemers lopen is groot. Jaarlijks blijkt 4% van de totale waarde aan facturen oninbaar. Slechts een kwart van de ondernemers stelt geen omzet mis te lopen door wanbetalers, driekwart dus wel. De meeste ondernemers die hiermee te maken hebben zijn een bedrag tot € 20.000 kwijt aan oninbare facturen. Maar bijna een kwart (23%) van de ondernemers loopt jaarlijks meer dan € 20.000 mis doordat facturen simpelweg niet betaald worden.

Wat doe je tegen wanbetaling?

Bijna de helft van de ondernemers (46%) schakelt wel eens een incassobureau in. Ook is het handig de kredietwaardigheid te checken van nieuwe klanten, wat een derde wel (en de meerderheid dus niet) beseft. Echt actief kredietbeheer voert slechts 27%.

Opvallend is dat een kwart van de ondernemers ervan uitgaat verlies te lijden door wanbetalers. Zij nemen dit voor lief en leggen hier zelfs een buffer voor aan (reservering/afboeking dubieuze debiteuren). Slechts 17% heeft een eigen (krediet)verzekering en 19% van de ondernemers die alleen in Nederland actief zijn, beschermt zichzelf niet tegen wanbetalers.

Factoring

Wil je geen enkel risico lopen op wanbetaling dan kun je kiezen voor factoring. Je besteedt dan (een deel van) het debiteurenbeheer uit. Een factoringmaatschappij betaalt alvast het uitstaande bedrag of een groot deel daarvan. Voordeel: je hoeft niet meer achter je eigen geld aan. Nadeel: het kost je natuurlijk wel geld (bepaald percentage van de facturen).

CSRD: rapporteren over duurzaamheid

En er is nog een opvallende uitkomst uit het MKB Barometer onderzoek. Namelijk één die slechts bij 15% van de ondernemers prioriteit heeft, maar waar wel iedere ondernemer mee te maken krijgt: Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Deze Europese richtlijn schrijft voor dat bedrijven moeten rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Het goede nieuws is dat de helft van de ondernemers zich bewust is van de noodzaak te rapporteren over duurzaamheid. Een kwart (26%) van de ondernemers doet dit inmiddels al en bij evenveel ondernemers staat dit op de planning. En dat is niets te vroeg. Want hoewel de nieuwe regels in 2024 alleen nog gelden voor grote bedrijven, heeft CSRD nu al veel impact op het MKB dat samenwerkt met grote bedrijven.

Wat vind je van dit artikel?

Arthur Lubbers

Auteur

Arthur Lubbers

Arthur is redacteur en journalist met als specialisatie (bedrijfs)economie en arbeidsmarkt. Hij schrijft over alle mogelijke onderwerpen om werkgevers en ondernemers te informeren en te inspireren.