Nederlandse werknemers zijn tevreden, maar ondersteuning mentale gezondheid kan beter

9 op de 10 Nederlanders is tevreden over werkgever, maar slechts 30% voelt zich ondersteund

Een tevreden werknemer in beeld, 92- is tevreden over werkgever

Maar liefst 92% van de Nederlandse werknemers is tevreden met hun huidige werkgever, en meer dan de helft is ook positief over het salaris. Dit optimisme steekt gunstig af tegenover andere Europese landen, waar de scores beduidend lager zijn. Dit blijkt uit het onderzoek ‘People at Work 2023: a global workforce view’ van het onderzoeksinstituut van HR- en salarisdienstverlener ADP.

Baanzekerheid en lage stress: Nederlanders voelen zich zekerder 

Het onderzoek wijst daarnaast uit dat 70% van de Nederlanders een opmerkelijk hoge mate van baanzekerheid ervaart. In andere Europese landen is dat al snel 10% lager. 

Ondanks de uitdagingen in de huidige arbeidsmarkt, ervaart slechts 8% van de Nederlandse werknemers dagelijkse stress. Dat is een stuk lager dan in bijvoorbeeld Duitsland (24%), Spanje (19%) of het Verenigd Koninkrijk (18%). 

Aandacht voor mentale gezondheid blijft belangrijk  

Hoewel de meerderheid van Nederlandse werknemers hun bedrijf als 'goed' of 'uitstekend' beoordeelt, blijkt uit onderzoek van HR-technologiebedrijf Alight dat werknemers in toenemende mate worstelen met zorgen om werkdruk, financiën, en gezondheid. Slechts 30% van de werknemers voelt zich gesteund in de mentale gezondheid door hun werkgever. Daar ligt dus een kans voor verbetering. 

Investeren in welzijn voor optimaal talentbehoud 

Werkgevers kunnen veel doen om hun personeel aan zich te binden. Bijvoorbeeld door een open dialoog te voeren over welzijn op de werkvloer, te investeren in programma's die de mentale gezondheid en de werk-privébalans bevorderen, en oprechte betrokkenheid te tonen bij de individuele behoeften van werknemers. Dit draagt niet alleen bij aan een positieve werkomgeving maar versterkt ook de band met je team. 

Lees meer over het belang van aandacht voor vitaliteit. 

Wat vind je van dit artikel?

Jade Karthaus

Auteur

Jade Karthaus

Jade Karthaus is hoofdredacteur van MKB Servicedesk.