Mkb-ondernemers onderschatten impact van cyberaanval

Weinig kennis en slechte voorbereiding leidt tot meer (financiële) schade

Hoe beveilig ik mijn laptop

Cyberaanvallen vormen een groeiend risico voor Nederlandse bedrijven, maar veel ondernemers onderschatten nog steeds de impact van cybercriminaliteit. Daarbij is de voorbereiding op en het bewustzijn van cyberaanvallen onder ondernemers en personeel vaak onvoldoende. Dit kan tot grote financiële schade kan leiden.

Meer Nederlandse bedrijven slachtoffer van cyberaanvallen   

Uit cijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) blijkt dat Nederlandse bedrijven vorig jaar vaker het doelwit zijn geweest van aanvallen met gijzelsoftware dan eerder bekend was. De AP ontving namelijk 178 meldingen, in tegenstelling tot 147 incidenten, het getal dat begin dit jaar naar buiten is gebracht. 

Ondernemers niet bewust van impact cyberaanval 

Cyberaanvallen komen dus vaker voorkomen dan gedacht. Toch blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Interpolis, dat ondernemers en werknemers de gevolgen van cybercriminaliteit zwaar onderschatten. Het stilleggen van een bedrijf kan gemiddeld € 300.000 aan initiële kosten met zich meebrengen. Hoe langer een incident onopgelost blijft, hoe hoger dit bedrag wordt. 

Bedrijf niet interessant genoeg? 

Hoewel de kans op cybercriminaliteit zo'n 1.600 keer groter is dan bijvoorbeeld de kans dat er een brand uitbreekt, maakt 34% van de ondernemers zich geen zorgen over een cyberaanval. Daarbij denkt 41% van de ondernemers dat hun bedrijf niet interessant genoeg is voor criminelen.  

Slecht voorbereid op cybercriminaliteit 

Uit het onderzoek blijkt verder dat ondernemers en personeel slecht zijn voorbereid op een cyberaanval. Slechts 19% van de ondernemers heeft een cybernoodplan. Ondernemers overschatten ook hun eigen kennis en die van hun personeel als het gaat om het herkennen en aanpakken van een cyberaanval. Zo schat 47% van de ondernemers in dat de kennis van hun medewerkers (zeer) goed is, terwijl slechts 28% van de medewerkers hun eigen kennis als (zeer) goed beoordelen. 

Voorkomen is beter dan genezen 

Echt actie ondernemen om cyberaanvallen te voorkomen doen de meeste bedrijven pas nadat ze slachtoffer zijn geworden. Reactief handelen kan echter duur uitpakken. Hoewel 90% van de ondernemers verwacht binnen een week weer operationeel te zijn, maar in de praktijk blijkt dat dit gemiddeld drie keer zo lang duurt. Ook de kosten vallen twee keer zo hoog uit als verwacht. 

Lees je in

Wil jij weten hoe je cybercrime kunt voorkomen? Op MKB Servicedesk vind je verschillende artikelen over cybercrime en fraude.  

Wat vind je van dit artikel?

Mariëlle van den Bogaard

Auteur

Mariëlle van den Bogaard

Met een achtergrond in marketing en communicatie weet ik hoe waardevol een goed geschreven tekst is. Ik ondersteun ondernemers graag door complexe onderwerpen helder uit te leggen en kennis te delen waar je écht wat aan hebt.