Hoe thuiswerken de vraag naar corporate vastgoed verandert

Steeds meer mensen werken thuis, werkplekken vaker leeg

Medewerker in leeg kantoor

Steeds meer mensen werken structureel een deel van hun dagen thuis, waardoor er op kantoor minder werkplekken nodig zijn. Grote bedrijven verwachten daarom dat ze de komende jaren een vijfde van hun kantoorruimte kunnen sluiten. Dit blijkt uit een onderzoek van vastgoedadviseur CBRE onder meer dan honderd ondernemingen. Het onderzoek laat een groot verschil zien tussen grote bedrijven en het mkb. Hier lees je meer over die verschillen, welke invloed thuiswerken op het vastgoed voor mkb heeft en wat jij met deze kennis kan.

Steeds meer mensen werken thuis: werkplekken vaker leeg

Sinds de coronapandemie werken steeds meer mensen regelmatig thuis. Waar voor 2020 maar een klein deel van de werknemers af en toe thuiswerkte, is dat aantal nu flink toegenomen. Uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE blijkt dat veel medewerkers nu één tot drie dagen thuiswerken. Hierdoor zijn kantoren minder vol. Waar op dinsdag en donderdag nog zo’n 70% van de werkplekken bezet is, is dat op woensdag en vrijdag nog maar de helft. Vooral grote bedrijven hebben minder werkplekken nodig.

De invloed van thuiswerken op vastgoed

Doordat de werkplekken minder bezet zijn, verwachten grote bedrijven de komende jaren zo’n 20% van hun kantoorruimte te sluiten of af te stoten. Maar voor mkb-bedrijven is dat anders. Die onderzoeken of er manieren zijn om eventueel verplichte kantoordagen in het aanwezigheidsbeleid op te nemen en hoe je dat dan handhaaft. Verplichte kantoordagen versterken de teamdynamiek en de samenwerking. Mkb’ers verwachten juist meer kantoorruimte nodig te hebben, die ze dan wel zo efficiënt mogelijk willen gebruiken. 

Invloed van thuiswerken op vastgoed voor het mkb

  • Locatiekeuze. Over extra ruimte wordt strategisch nagedacht. Het moet niet alleen kostenefficiënt zijn, maar ook de effectiviteit en/of productiviteit van het bedrijf verbeteren. Dichterbij leveranciers en klanten, een goede infrastructuur of flexibiliteit in het gebruik van de ruimte.

  • Werkplekbeheer. We hadden in Nederland al relatief weinig werkplekken per werknemer. Voor corona was dat tussen de 0,6 en 0,7 werkplek per werknemer. En de verwachting is dat deze ratio nog verder daalt. Een goede balans tussen thuiswerken en kantoordagen wordt nog belangrijker. Maar dit moet gepland worden, want kan iedereen wel tegelijk op kantoor werken? 

  • Risicobeheer. Hoewel mkb-bedrijven vaak minder middelen hebben dan grote corporates, kunnen ze toch maatregelen nemen om risico’s te beperken. Investeren in basisvoorzieningen en duurzame verbeteringen van kantoorruimte, eventueel met subsidie, kan op lange termijn kostenbesparend zijn en de risico’s verminderen.

  • Flexibiliteit en aanpassing. De focus komt meer te liggen op vastgoed dat je aan kunt passen als je bedrijf verandert. Er is meer vraag naar flexibele werkplekken en gedeelde ruimtes. 

  • Alternatieve financieringsopties. Om vastgoed aan te kopen kijken mkb-bedrijven meer naar alternatieve financieringsbronnen, zoals crowdfunding, leasing of samenwerking met andere bedrijven. 

Gebruik je kantoor slimmer

De manier waarop werken verandert, dat vraagt om aanpassingen. Dit zijn dingen die je kunt doen om je kantoor slimmer te gebruiken. Zowel de ruimte die je al hebt als de ruimte waarnaar je wilt uitbreiden.

  • Analyseer hoe je de ruimte nu gebruikt. Wat is de huidige bezetting en welke werkplekken staan vaak leeg? Op welke dagen kom je werkplekken te kort? Bepaal hoeveel kantoorruimte je echt nodig hebt.

  • Introduceer flexibele werkplekken. Met flexibele werkplekken kunnen medewerkers werken waar er ruimte is. Hierdoor kun je de ruimte efficiënter gebruiken dan bij vaste werkplekken. 

Maak een thuiswerkbeleid. Stel een thuiswerkbeleid op dat aangeeft hoeveel dagen per week medewerkers thuiswerken en hoe ze dit combineren met kantoordagen. Hierdoor kun je de bezetting beter plannen.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.