De belangrijkste veranderingen voor bedrijfswagens in 2025

De plannen voor bedrijfswagens in 2025 op een rijtje

Bedrijfswagens op een rij

Rijd jij een bedrijfswagen, of stel je die beschikbaar voor je personeel? Dan is het even opletten geblazen. Op Prinsjesdag 2024 maakte het kabinet namelijk hun plannen bekend. Nieuwsgierig wat op jou van toepassing is? In samenwerking met Volkswagen Bedrijfswagens nemen we je mee in de belangrijkste veranderingen.

Plannen voor bedrijfswagens in 2025

Op Prinsjesdag zijn verschillende plannen bekendgemaakt die relevant zijn voor jou als ondernemer. Maar let wel: dit zijn de plannen van het nieuwe kabinet, die de komende maanden in de Tweede Kamer worden bediscussieerd voordat ze uiteindelijk in stemming worden gebracht. Als daarna de Eerste Kamer haar goedkeuring heeft gegeven, zijn de plannen pas definitief.

1. Bpm-vrijstelling vervalt per 1 januari 2025

De bpm-vrijstelling voor ondernemers voor bedrijfswagens vervalt per 1 januari 2025. Tot nu toe waren bedrijfswagens vrijgesteld van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm), maar dit gaat dus veranderen. Voor de bedrijfswagenmarkt betekent dit dat de aanschafkosten van nieuwe voertuigen aanzienlijk zullen stijgen. De bpm wordt namelijk berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Dit zal vooral impact hebben op de traditionele verbrandingsmotoren (ICE’s ), die bekendstaan om hun hogere uitstoot. Voor elektrische bedrijfsauto’s (BEV’s) blijft de vrijstelling nog wel bestaan. Plug-in hybrides (PHEV’s) hebben een lagere uitstoot, waardoor de bpm minder hoog uitvalt.

2. Verhoging van motorrijtuigenbelasting (mrb)

Ook de motorrijtuigenbelasting gaat omhoog. Vanaf 2025 betalen elektrische bedrijfswagens nog slechts 25% van de reguliere mrb. Plug-in hybrides betalen in 2025 75% van het reguliere tarief, de overige aandrijfsoorten de volle 100%.Voor ondernemers met bedrijfswagens kan dit leiden tot hogere operationele kosten.

3. Wijzigingen in bijtelling voor bedrijfswagens

De bijtellingsregels voor zakelijke rijders worden aangepast. Voor bedrijfswagens wordt de bijtelling berekend op basis van de catalogusprijs incl. bpm en btw van het voertuig. Voor elektrische bedrijfswagens geldt er een verlaagd bijtellingstarief van 16%. Dit stijgt in 2025 naar 17% voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Voor hogere bedragen - en voor verbrandingsmotoren en plug-in hybrides - blijft het bijtellingstarief op 22%. Dit leidt tot hogere maandelijkse kosten voor ondernemers die voertuigen zowel zakelijk als privé gebruiken.

4. SEBA-subsidie loopt door tot eind 2024

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in de stimulering van de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. Bedrijven konden met deze subsidie een deel van de aanschafkosten van een elektrische bedrijfswagen vergoed krijgen.

Ondernemers kunnen in 2024 nog gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) voor de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. Er is een subsidiepot van €60 miljoen beschikbaar. Zolang deze niet leeg is, kunnen ondernemers nog een aanvraag indienen.

5. Verlenging milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen niet zeker

Voor 2025 is nog niet zeker of de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) zullen worden verlengd. Deze regelingen maken het mogelijk om een deel van het geïnvesteerde bedrag in elektrische bedrijfswagens en laadpalen van de winst af te trekken, en een deel willekeurig af te schrijven. Of elektrische bedrijfswagens in 2025 nog op de nieuwe milieulijst komen, wordt bekendgemaakt per 1 januari 2025.

6. Verdere verduurzaming en laadinfrastructuur

Strengere CO2-normen dwingen ondernemers om hun wagenpark verder te verduurzamen. In 2024 is er nog € 30 miljoen beschikbaar voor de aanleg van laadinfrastructuur. Voor 2025 is echter nog geen aanvullende subsidie aangekondigd voor dit doel.

Nu nog subsidies beschikbaar

Ondernemers met bedrijfswagens worden in 2025 geconfronteerd met hogere kosten door het wegvallen van fiscale voordelen en stijgende belastingen. Elektrische bedrijfswagens blijven voorlopig het meest gunstig, zowel qua bpm als bijtelling. Het is verstandig om tijdig gebruik te maken van de nog beschikbare subsidies en om te anticiperen op de nieuwe regelgeving. Bedrijven die overstappen op elektrische bedrijfswagens zullen bovendien moeten investeren in laadinfrastructuur op hun eigen terrein. Voor dit jaar is daarvoor nog subsidiegeld beschikbaar gesteld, voor 2025 is dit niet voorzien.

Tijd voor actie

De maatregelen op Prinsjesdag 2024 bieden nieuwe mogelijkheden voor ondernemers om hun mobiliteitsstrategieën te verduurzamen en aan te passen aan veranderende regelgeving. Of je nu overweegt te investeren in elektrische bedrijfswagens of gebruik wilt maken van fiscale voordelen, de tijd om actie te ondernemen is nu.

Wat vind je van dit artikel?

Fleur Willemsen

Auteur

Fleur Willemsen

Fleur Willemsen is redacteur bij MKB Servicedesk.