1 miljoen nieuwe ondernemers

Van 1,5 miljoen naar 2,5 miljoen sinds 2010

jonge man voor tafel met mensen in bespreking

In 2010 hadden we zo’n 1,5 miljoen ondernemers in Nederland, in 2023 waren dat er bijna 2,5 miljoen. Bijna 1 miljoen nieuwe ondernemers hebben de afgelopen 13 jaar de sprong gemaakt om met passie en visie de markt te betreden. Wie zijn deze nieuwe ondernemers en welke invloed heeft deze uitbreiding van het ondernemersgilde op de markt?

De nieuwkomers sinds 2010: wie zijn het?

Van jonge innovatoren tot ervaren doorzetters: de diversiteit in de groep ondernemers die sinds 2010 gestart is, is groot, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. . Dit zijn de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe ondernemers.

  • Vrouwen. Steeds meer vrouwen kozen voor een eigen onderneming. Hun aandeel in het totale aandeel ondernemers is daarmee gegroeid van 32% in 2010 naar 36% in 2023. Vooral in sectoren als persoonlijke dienstverlening, kledingindustrie en welzijnszorg zijn vrouwen sterk vertegenwoordigd.

  • Jonge ondernemers. Het aandeel jonge ondernemers, onder de 30 jaar, nam ook flink toe de afgelopen jaren. In 2023 was 15% van alle ondernemers jonger dan 30, tegenover 9% in 2010. Je vindt deze jonge ondernemers vooral in sectoren als film- en tv productie, geluidsopname en detailhandel. Veel jonge ondernemers starten een webshop.

  • Oudere ondernemers. Ook na het bereiken van de -toen nog- AOW-leeftijd blijven veel mensen actief. De groep ondernemers van 65 jaar of ouder groeide ook hard in de afgelopen jaren. Van 6% in 2010 naar 10% in 2023. Deze groep legt vaak focus op stabiliteit en langdurige klantrelaties. 

  • Ondernemers met een niet-Nederlandse herkomst. Deze groep groeit gestaag, van 10% in 2010 naar 16% in 2023. Dit zijn ondernemers die zelf in het buitenland zijn geboren. De ondernemers van de tweede generatie, die in Nederland zijn geboren en tenminste 1 ouder in het buitenland is geboren, groeide van 7% naar 12%. Veel ondernemers met een niet-Nederlandse herkomst werken in de bouwnijverheid, de specialistische zakelijke diensten en gezondheids- en welzijnszorg. 

Uitbreiding van het aantal ondernemers biedt kansen

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Maar ook hoe meer kansen. De groei van het aantal ondernemers sinds 2010 heeft veel invloed gehad op de markt. Er zijn meer verschillende soorten ondernemers en daardoor meer verschillende ideeën, producten en diensten. Ook brengen de nieuwe ondernemers frisse ideeën en slimme oplossingen. 

En met de uitbreiding van het ondernemersgilde zijn er ook meer mogelijkheden ontstaan om samen te werken en kennis te delen. Ze brengen nieuwe (internationale) ervaringen mee, wat hun samenwerkingspartners de kans biedt om te groeien en nieuwe klanten te bereiken. Met meer diversiteit aan ondernemers ontstaan ook nieuwe markten en speciale nichemarkten, waardoor consumenten meer keuze hebben. 

Een dynamische en diverse groep

Met bijna een miljoen nieuwe ondernemers is Nederland rijk aan een dynamisch en divers ondernemerslandschap. Een landschap vol nieuwe ideeën en innovatie, maar ook met veel mogelijkheden en toegang tot nieuwe markten. 

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.