Wanneer heb je een notaris nodig?
De notaris legt het voor je vast
Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met een notaris om juridische zaken vast te leggen. Soms is een notariële akte zelfs verplicht, zoals bij het oprichten en wijzigen van de statuten van een bv. Wat doet een notaris, wanneer heb je deze nodig en wat kost het?
Wat doet de notaris?
Het belangrijkste wat een notaris regelt is rechtszekerheid, hij of zij legt zaken vast in notariële aktes. Dat kan op verzoek, maar in bepaalde gevallen is een notariële akte wettelijk verplicht. Zo'n akte heeft juridische rechtskracht. De partijen die er hun handtekening onder zetten, zijn eraan gehouden.
De notaris is een jurist en door de wet verplicht tot onpartijdigheid. Maar je kan een notaris ook inhuren als juridisch adviseur. De verplichting tot onpartijdigheid geldt dan niet. Hij kan bijvoorbeeld meedenken over de beste rechtsvorm voor je bedrijf. Past de vorm die je hebt gekozen nog wel? Zo niet, welke vorm is beter en welke juridische en fiscale gevolgen brengt een eventuele switch met zich mee?
Moet ik naar de notaris?
In een aantal gevallen ben je verplicht een notariële akte te laten opstellen. De belangrijkste zijn:
oprichting - en wijziging van de statuten - van ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zoals naamloze vennootschap, besloten vennootschap , coöperatie en stichting
overdracht en uitgave van aandelen op naam in een bv of nv
opmaken of wijzigen van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden
opmaken of wijzigen van een testament;
overdracht van onroerend goed, zoals huizen of bedrijfspanden
verlenen en doorhalen van een hypotheek
Op verzoek kan de notaris ook in andere situaties een akte opstellen. Bijvoorbeeld bij het oprichten van ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid zoals een maatschap of vennootschap onder firma.
Ontbinding
Of en hoe de akte ontbonden kan worden, kunnen partijen ín de akte laten vastleggen. Bijvoorbeeld dat er eerst een nieuwe akte wordt opgesteld, voordat de oude vervalt. De notaris zal altijd met de contractpartijen overleggen hoe zij dit willen regelen.
Wat kost een notaris?
Iedere notaris hanteert zijn eigen tarieven. Voor elke soort akte en werkzaamheden zijn er andere prijzen. Het oprichten van een bv kan ongeveer vanaf 350 euro. Het loont om verschillende notarissen om een offerte te vragen. En onderhandelen over de prijs kan ook. Je kunt iedere notaris in elk deel van Nederland in de arm nemen, de plaats waar een notaris zit kan behoorlijk schelen. Er zijn verschillende websites om tarieven te vergelijken zoals notaristarieven.nl of degoedkoopstenotaris.nl.
Houd rekening met bijkomende kosten naast het honorarium (plus 21 procent btw) van de notaris, zoals administratiekosten, registratiekosten en uittreksel KvK. Vraag de notaris om al die bijkomende kosten op een rij te zetten, dat voorkomt vervelende verrassingen.
Notaris zoeken
Tips bij het zoeken naar een notaris:
Vraag om een heldere en gespecificeerde offerte. Wat krijg je voor het bedrag dat je betaalt?
Kijk en vergelijk online, kies niet per definitie voor het laagste tarief.
Informeer naar de reputatie van de notaris. Is het een nieuwkomer of een gevestigde naam in de markt? Hoe staat hij/zij bekend bij collega-ondernemers?
Zoek een notaris met wie het klikt. Vertrouwen is belangrijk, je deelt vertrouwelijke informatie.
Kijk ook of een notaris aan alle voorwaarden voldoet. Notaris is namelijk een beschermde titel. Iedere notaris is verplicht zich aan te sluiten bij de Koninklijke Notariële Beroepsgenootschap, heeft geheimhoudingsplicht, valt onder speciaal tuchtrecht en is gebonden aan specifieke regels voor financiële controle.
Bron: De Zaak