Welke brandstof kan ik het beste kiezen?

Soort brandstoffen en hun voor- en nadelen

Als je vroeger een nieuwe auto uitzocht, moest je kiezen of je een benzine- of een dieselmotor wilde hebben. Tegenwoordig is er veel meer keuze wat betreft aandrijfvormen en brandstoffen. De belangrijkste soorten op een rij, met de voor- en nadelen.

Conventionele verbrandingsmotoren

Hoewel de alternatieve aandrijvingen aan populariteit winnen, is de rol van de traditionele verbrandingsmotor nog zeker niet uitgespeeld. Dit komt mede omdat benzine- en dieselmotoren door ‘downsizing’ (turbomotoren met een kleinere cilinderinhoud) en technieken als een start-stopsysteem veel zuiniger zijn geworden in de afgelopen jaren. Bovendien worden ze steeds vaker gekoppeld aan een elektromotor (hybride).

De laatste jaren waren met name de kleine dieselauto’s ongekend populair omdat ze waren vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting, maar dat feest is per 1 januari 2014 voorbij. Dan komt het omslagpunt ten opzichte van vergelijkbare benzineversies weer een stuk hoger te liggen als gevolg van de voor diesels fors hogere wegenbelasting.

Verbrandingsmotoren met biobrandstoffen

Sommige benzinemotoren zijn naast fossiele brandstoffen ook geschikt voor biobrandstoffen, die worden gemaakt van biomassa. Deze biobrandstoffen hebben als voordeel dat ze een lagere CO2-uitstoot hebben, maar het nadeel is dat ze slechts beperkt verkrijgbaar zijn en dat motoren minder vermogen leveren op biobrandstof.

LPG, aardgas of groengas

LPG is een stuk voordeliger dan benzine als het gaat om gebruikskosten, maar daar staat tegenover dat de lpg-installatie een prijzige grap is, zowel qua inbouw als qua wegenbelasting. Bovendien is het in het buitenland vaak slecht verkrijgbaar. Een andere optie is aardgas, dat voor een lage uitstoot van stikstofoxides en fijnstof zorgt en eveneens heel betaalbaar is. Ook dit is echter niet overal verkrijgbaar, bovendien leveren auto’s vaak minder vermogen op deze brandstof. Een alternatief voor aardgas is groengas, waarvoor alleen afvalbiomassa wordt gebruikt.

Elektrische auto

In de laatste jaren is het aanbod van elektroauto’s aanzienlijk toegenomen. Merken als Nissan en Renault zetten groots in op dit type aandrijving en ook Volkswagen lanceert in 2014 een elektromodel. Omdat deze auto’s tot voor kort bijtellingsvrij waren, stegen de verkoopcijfers snel, al bleven die op een relatief laag niveau. In 2014 is de bijtellingsvrije periode voorbij: auto’s die minder dan 49 gram uitstoten per kilometer krijgen 7 procent bijtelling, volledig elektrische auto’s gaan in de 4 procent-bijtellingscategorie vallen. Als rijder kun je deze bijtelling dan vijf jaar toepassen.

Volledig elektrisch aangedreven auto’s worden via het lichtnet opgeladen, dit kan zowel via openbare laadpalen als via het thuisnet. Elektroauto’s hebben over het algemeen een actieradius van circa 150 tot 200 kilometer, wat door veel mensen als te weinig wordt beschouwd. Daar komt bij dat de laadinfrastructuur nog niet voldoende dekkend is, bovendien zijn elektrische auto's duur in aanschaf.

Hybride

De hybride-auto beschikt naast een verbrandingsmotor ook over een elektromotor, die het merendeel van de tijd met elkaar samenwerken. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor bijvoorbeeld bij het accelereren, bovendien wordt de energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen in de accu. Hierdoor zijn hybrides zuiniger dan vergelijkbare auto’s met een conventionele verbrandingsmotor, hier staat tegenover dat ze zwaarder en duurder zijn. In het begin werden de elektromotoren altijd gekoppeld aan een benzinemotor, sinds een paar jaar zijn er echter ook merken die dieselmodellen met hybridetechniek aanbieden.

Plug-in hybrid

Bij een plug-in hybrid zorgen zowel een elektro- als een verbrandingsmotor voor de aandrijving. De techniek is in hoofdzaak gelijk aan die van conventionele hybrides, met het verschil dat het accupakket van een plug-in hybrid kan worden opgeladen via het stopcontact.

Wat kost dat?

Tot zover de technische kant van het verhaal, maar wat is de beste optie voor je portemonnee? Dat hangt natuurlijk af van je kilometrage, je gebruiksprofiel en de actuele prijzen, maar om een beeld te geven: in november 2013 hanteerde marktleider Shell de volgende adviesprijzen:

  • Euro 95 kost 1,64 euro per liter.

  • Diesel kost 1,38 euro per liter.

  • Een liter LPG kost circa 85 cent.

  • Het laten inbouwen van een LPG-tank kost tussen de 1.200 en 2.000 euro, afhankelijk van het soort tank en het type auto.

  • De prijs van hybrideauto’s loopt sterk uiteen, de goedkoopste optie is de Toyota Yaris Hybrid met een vanafprijs van 18.215 euro. Dat is een meerprijs van circa 3.000 euro ten opzichte van een Yaris met 1,3 liter benzinemotor en een vergelijkbaar vermogen. De goedkoopste elektroauto van dit moment is de Renault Zoe, die leverbaar is vanaf net geen 21.000 euro. Ter vergelijking: een qua formaat en vermogen vergelijkbare Renault Clio is er vanaf 13.490 euro.

Wat vind je van dit artikel?