Wettelijke betalingstermijn van 30 dagen

Betalingstermijn voor bedrijven en overheid 

Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd

De wettelijke betalingstermijn voor bedrijven en overheden is sinds 1 juli 2022 vastgesteld op maximaal 30 dagen. Dit betekent dat bedrijven onderling, maar ook in hun transacties met overheidsinstellingen, verplicht zijn om binnen deze termijn aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Hoe ga je hier als ondernemer mee om? 

Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur?

Welke betalingstermijn voor een factuur geldt, is afhankelijk van het type klant. Grote bedrijven en overheden moeten sinds juli 2022 facturen aan mkb en zzp’ers binnen 30 dagen betalen. Mkb-bedrijven onderling kunnen nog een maximale betalingstermijn van 60 dagen afspreken als beide mkb-partijen akkoord gaan. Zonder specifieke afspraken geldt echter standaard een betalingstermijn van 30 dagen.  

Vroeger mochten grote bedrijven een betalingstermijn van 60 dagen afspreken. Deze aanpassing is bedoeld om mkb-bedrijven en zelfstandigen zonder personeel (zzp) meer zekerheid te bieden in hun cashflow. Zij hebben namelijk minder financiële weerbaarheid dan grote bedrijven, een belangrijke verandering dus!  

Er mogen ook uitzondering gemaakt worden. In de praktijk zijn deze uitzonderingen bedoeld voor sectoren waarin langere betalingstermijnen gebruikelijk zijn vanwege langere productietijden, seizoensinvloeden of complexe leveringsprocessen.   

MKBGrootbedrijfOverheid
Geen betalingstermijn overeengekomen?30 dagen30 dagen30 dagen
Maximale betalingstermijn60 dagen30 dagen30 dagen
Maximale betalingstermijn bij wettelijke uitzondering> 60 dagenniet mogelijk60 dagen

Kortere betalingstermijn facturen voor mkb’ers en zzp’ers  

Uiteraard kun je met een opdrachtgever een kortere betalingstermijn aanhouden, zoals 14 dagen. Maar dit moet je dan wel contractueel vastleggen. Er is en er komt geen wettelijk minimum aan een betalingstermijn. Je maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. De enige eis is dat je betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. Je kunt zelfs afspreken vooraf te betalen.   

Betalingstermijn bij consumenten  

Bij leveringen aan consumenten biedt de wet geen strikte betalingstermijn, en ben je als leverancier vrij om een eigen termijn te bepalen, mits deze redelijk is. Voor bepaalde transacties kun je een aanbetaling van maximaal 50% vragen van consumenten. Houd er echter rekening mee dat je dit niet zomaar mag opnemen in de algemene voorwaarden; dit moet duidelijk worden afgesproken met de klant.  

Wil je graag dat je klant vooraf betaalt? Daarover staat in de wet dat een consument verplicht kan worden tot een aanbetaling van maximaal 50%. Hier kan je als bedrijf van afwijken, maar dan is dat een afspraak tussen koper en verkoper. Dit mag je niet in de algemene voorwaarden zetten.   

Lees meer hierover in het artikel ‘Kan ik klanten vragen vooruit te betalen?’  

Geen of te late betaling?  

Betaalt je tegenpartij de factuur niet of te laat? Dan mag je een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Je hoeft hiervoor geen aanmaning te sturen. Heb je niets afgesproken over de hoogte van de vergoeding? Dan is de vergoeding een percentage van de rekening. Het minimumbedrag van de vergoeding is 40 euro. Daarnaast mag je wettelijke rente in rekening brengen.  

Lees ook het stappenplan: Wat als je factuur niet betaald wordt?  

Betalingen slimmer regelen mkb  

Het beheren van de betalingstermijnen is essentieel voor het gezond houden van je bedrijfsvoering. Door gebruik te maken van een boekhoud- of facturatieprogramma krijg je beter inzicht in je cashflow. Zo kun je op tijd facturen versturen en opvolgen wanneer een betaling uitblijft. Vooral voor het mkb en zzp’ers is dit een handige manier om te zorgen dat facturen binnen de termijn betaald worden, zonder extra tijd kwijt te zijn aan administratie.  

Makkelijk en overzichtelijk factureren?
Makkelijk en overzichtelijk factureren?

Veelgestelde vragen

Wat is de wettelijke betalingstermijn voor bedrijven?

Betalingstermijnen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgesteld. Sinds 1 juli 2022 is deze betalingstermijn maximaal 30 dagen.

Wat is de wettelijke betalingstermijn voor consumenten?

Voor het leveren aan consumenten is geen betalingstermijn vastgelegd in de wet. Wel moet je betalingstermijn redelijk zijn.

Is 14 dagen een wettelijke betalingstermijn?

Nee, dat is niet zo vastgelegd. Als je levert aan consumenten mag je dat wel zo afspreken, maar dat is niet wettelijk bepaald. Facturen tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheden moeten uiterlijk binnen 30 dagen betaald zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Pauline Veenstra

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKBSD. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.