Welk CRM-systeem moet ik kiezen?

6 CRM-oplossingen voor het mkb

Welk CRM systeem moet ik kiezen
Man achter laptop - urenadministratie

Run je zaak op één plek

Het zoeken naar welk CRM-systeem het beste bij je bedrijf past is een moeilijk en tijdrovend proces. Hier vind je zes systemen op een rij.

CRM-systeem kiezen

Je hebt de keuze gemaakt: je gaat je klanten beheren in een CRM-systeem. Hierin leg je je klanten, contacten en afspraken vast en zo verbeter je de relatie met klanten. Dan sta je voor een nog grotere keuze. Welk softwarepakket kies je? Er is in Nederland een groot aantal partijen dat CRM-systemen aanbiedt. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Om je te helpen hebben we zes systemen die geschikt zijn voor het mkb op een rijtje gezet.

Salesforce

Een van de meest bekende CRM-systemen is dat van Salesforce. Van oorsprong altijd gericht op grote ondernemingen, heeft het Amerikaanse bedrijf ook Salesforce Essentials als geschikte oplossing voor de mkb-markt. Salesforce werkt helemaal vanuit de cloud en is dus niet te installeren op de eigen server. Alle data worden centraal opgeslagen in de eigen datacentra in de VS, welke toegankelijk zijn vanaf elke willekeurige locatie. Je kunt bezoeken vastleggen, actie ondernemen op leads, samenwerken aan verkoopkansen en realtime dashboards bekijken. Het systeem is eenvoudig te implementeren en je hoeft er geen pc’s of servers voor aan te schaffen. Omdat het systeem altijd op grote ondernemingen was gericht, is het nog wel een relatief uitgebreide oplossing, vergeleken met andere CRM-pakketten. 

Teamleader

Teamleader is een snelgroeiende speler in business software en richt zich specifiek op het mkb. Je voegt contacten toe met alleen een btw-nummer, het bijhouden van je contactmomenten met de klant gebeurt automatisch, en alle afspraken staan in één gedeelde agenda. Offertes kunnen online getekend worden, je hele verkoopprocess is geautomatiseerd, en je kunt met Teamleader je omzet voorspellen. De functionaliteiten die Teamleader biedt zijn overigens breder dan alleen CRM. Je kunt het namelijk ook inzetten voor digitale urenregistratie, projectadministratie en facturatie.

Maximizer

Een CRM-systeem dat in Nederland veel door het mkb wordt gebruikt, is dat van Maximizer. Het is gebruiksvriendelijk, betaalbaar en flexibel. Het is namelijk helemaal in te richten naar eigen smaak. Je kunt het zelf makkelijk installeren, er hoeft geen IT’er aan te pas te komen. Maximizer biedt uitgebreid relatiebeheer, verkoop- en marketingondersteuning, remote databasesynchronisatie en integratie met Microsoft. Maximizer is zowel beschikbaar in de cloud, als op de eigen server.

Superoffice

Eén van Europa's leidende CRM-software leveranciers is SuperOffice. Eenvoud en bruikbaarheid is de filosofie achter dit bedrijf, dat haar CRM-platforms zowel als SaaS-variant als Inhouse oplossing aanbiedt. Dat is te zien in het design van de interface. Door de focus op het ontwerp is de software zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig in het gebruik. Alle klantcontactinformatie, alle gesprekken, activiteiten, vervolgactiviteiten, marketingactiviteiten en openstaande verzoeken worden centraal opgeslagen. SuperOffice CRM integreert met alle Microsoft Office toepassingen en ondersteunt alle belangrijke technologische platformen.

Efficy

Een andere gebruiksvriendelijke interface is Efficy, dat ook prima past bij het mkb. Iedereen kan er meteen mee aan de slag door het intuïtieve dashboard. Efficy is volledig webbased en daarom altijd en overal bereikbaar. Je data worden gehost op de beveiligde servers van Efficy Nederland, waarvan dagelijks back-ups worden gemaakt. Er is geen additionele software en hardware nodig als je je CRM door Efficy laat hosten. Als je liever CRM op de eigen server wilt runnen is dat ook mogelijk met Efficy.

Welk pakket je ook kiest. Belangrijk is het om vooraf goed na te denken wat je ermee wilt. Als je dat niet doet loop je misschien tegen beperkingen aan in het systeem waar je net een duur abonnement voor hebt afgesloten. Succes met kiezen!

Wat vind je van dit artikel?

Jade Karthaus

Auteur

Jade Karthaus

Jade Karthaus is hoofdredacteur van MKB Servicedesk.