Eerste werknemer aannemen? Dit moet je weten
Waar je aan moet denken als je personeel in dienst neemt
Je bedrijf groeit en het is tijd om een volgende stap te zetten: je gaat voor het eerst een werknemer aannemen. Dit is een mooie mijlpaal, maar ook best spannend. Want wat moet je eigenlijk regelen als je je eerste personeelslid aanneemt? Van arbeidscontracten tot loonadministratie en verzekeringen – bereid je stap voor stap voor op het in dienst nemen van je eerste werknemer.
Employer branding uitgelegd: wat is het en wat levert het op?
Maak en houd je bedrijf aantrekkelijk voor medewerkers
In de huidige arbeidsmarkt is het steeds belangrijker je te onderscheiden van de concurrentie. Dat kan met employer branding. Maar wat is employer branding, wat levert het op en hoe kun je ermee starten? Het antwoord op deze en andere vragen over employer branding vind je in dit artikel
Employer branding strategie: aan de slag met jouw werkgeversmerk
Stappenplan voor een sterk werkgeversmerk
Wie zich wil onderscheiden in de arbeidsmarkt kan niet om employer branding heen. Een goede employer branding strategie helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuw talent, maar ook bij het behouden van je huidige medewerkers. In dit artikel leggen we uit wat een employer branding strategie is, waarom het waardevol is en welke stappen jij kunt nemen om er effectief mee aan de slag te gaan.
Dit moet je regelen voor een nieuwe werknemer
Checklist medewerker in dienst nemen
Als je een nieuwe medewerker in dienst neemt, is er een hoop te regelen. Wat allemaal? Dat vind je in deze handige checklist.
Afwijzen van een sollicitatie doe je zo
Ga zorgvuldig om met kandidaten die het niet worden
Zoek jij versterking van je team en hebben meerdere kandidaten gesolliciteerd op een openstaande vacature? Dan zul je ook een aantal sollicitanten moeten afwijzen. En dat zal in veel gevallen teleurstelling opleveren. Ga hier dus op een fatsoenlijke, zorgvuldige manier mee om. Hoe je een sollicitant op een nette manier afwijst en waar je zoal rekening mee kunt houden, lees je hier.
Flexibele arbeidsrelaties: waar kies je voor?
Verschillende flexibele contracten uitgelegd plus voor- en nadelen
Een goede mix van vaste en flexibele arbeidskrachten is goed voor je onderneming. Je bedrijf is flexibel en kan inspelen op de hoeveelheid werkzaamheden. Voor medewerkers kan het ook aantrekkelijk zijn om flexibel beschikbaar te zijn. Maar welke flexibele arbeidsrelatie past nu bij jou? In dit artikel lees je over bekende flexibele arbeidsrelaties en de voor- en nadelen.
Een uitzendkracht inhuren? Dit moet je weten
Uitzendkracht: contract, salaris en communicatie
Uitzendbureaus kunnen een hartstikke handige uitkomst zijn als je tijdelijk personeel hebt. Ze nemen jou als ondernemer immers veel werk uit handen. Maar je kunt niet helemaal achterover leunen. Hier moet je op letten bij het inhuren van een uitzendkracht.
Zo gebruik je de STARR-methode in sollicitatiegesprekken
Efficiënter omgaan met werving en selectie
Wil je zeker weten of een sollicitant de juiste bagage heeft? Pas dan de STARR-methode toe. Deze gesprekstechniek helpt je om toekomstig gedrag van een kandidaat te voorspellen op basis van recente ervaringen. Zo voorkom je verrassingen en investeer je in de juiste mensen. Aan de hand van een voorbeeld lees je hoe je een interview volgens de STARR-methode afneemt.
Detacheren: wat is het en wat zijn de voor- en nadelen?
De voor- en nadelen voor werkgevers
Detacheren is een van de mogelijkheden waarmee je tijdelijk extra personeel kunt inschakelen. Hiermee ‘leen’ je personeel van een detacheringsbedrijf. In dit artikel vind je de betekenis van detacheren, om welke redenen ondernemers kiezen voor detachering, wat de voor- en nadelen zijn en waar je aan moet denken qua kosten.
Sollicitatieprocedure: stappenplan voor werkgevers
Van functieprofiel naar tekenen arbeidscontract
Je hebt een of meerdere nieuwe medewerkers nodig. Hoog tijd om een sollicitatieprocedure te starten. Maar hoe ziet zo’n procedure eruit, welke stappen zijn van belang en waar moet je rekening mee houden? Aan de hand van een stappenplan laten we zien hoe je een effectieve sollicitatieprocedure start die aan de wettelijke richtlijnen voldoet.
Vacature plaatsen: waar vind je de juiste kandidaten?
Met handig overzicht van voordelen, doelgroep en kosten per kanaal
Je hebt een pakkende vacaturetekst geschreven en wilt hem nu delen met de wereld. Maar waar vind je de beste kandidaten voor de openstaande functie? In dit artikel vind je een overzicht met wervingskanalen, inclusief de voor- en nadelen, zodat jij weet waar je jouw vacature kunt plaatsen.
12 tips voor het afnemen van het perfecte sollicitatiegesprek
Zo bereid je je goed voor en neem je de juiste mensen aan
Gekwalificeerde werknemers aantrekken is lastiger dan ooit. De krapte op de arbeidsmarkt houdt waarschijnlijk nog jaren aan, dus het blijft voorlopig een werknemersmarkt. Kortom, je hebt vaak maar één kans om jezelf en je bedrijf goed te profileren, want er zijn meerdere kapers op de kust. Met deze sollicitatiegesprek tips ben jij er klaar voor.
Wat is generatiemanagement en hoe helpt het je bedrijf vooruit?
Zo dicht je de generatiekloof op de werkvloer
Een CD? Wat is dat? En wat is een bopla nou weer? Soms heb je het idee dat je een andere taal spreekt. Er kan een flinke generatiekloof zijn tussen werknemers van verschillende leeftijden. Hoe ga je daarmee om? Hoe laat je elke generatie tot hun recht komen en goed samenwerken? Zo werkt generatiemanagement.
Een pakkende vacaturetekst schrijven in 7 stappen
Een stappenplan en extra tips voor een wervende vacaturetekst
Je wilt een vacaturetekst schrijven en zo de beste kandidaat voor de functie vinden. Maar waar begin je? En hoe zorg je dat je de aandacht trekt, zodat de juiste mensen reageren? In dit artikel geven we je een stappenplan, zodat jij een pakkende vacature kunt opstellen.
Functieprofiel opstellen: zo pak je dat aan
Wat verwacht jij van een nieuwe medewerker?
In een functieprofiel beschrijf je de kenmerken van een functie in je bedrijf. Functieprofielen geven je inzicht in je organisatie en zijn handig bij het zoeken, aannemen en managen van personeel. Gebruik dit stappenplan en een handig voorbeeld functieprofiel.
Inflatie en veranderd werklandschap belangrijke redenen om van baan te wisselen
Oorzaak niet alleen krapte op de arbeidsmarkt
Het UWV meldt dat maar liefst 1 op de 5 medewerkers na de pandemie van baan wisselde. Dit is echter niet alleen te wijten aan krapte op de arbeidsmarkt. Ook de hoge inflatie en een veranderd werklandschap zijn voor bepaalde groepen werknemers belangrijke redenen om van baan te wisselen.
De voordelen van oudere werknemers
Oudere werknemers hebben alles om jouw bedrijf nog jaren te versterken
Goed personeel is moeilijk te vinden. Toch laten veel werkgevers oudere werknemers links liggen. Geheel ten onrechte. Vandaar om ze te bespreken: de voordelen van oudere werknemers.
Diversiteit en inclusiviteit: zo vergroot je die binnen jouw bedrijf
Manieren om een diverse, gelijkwaardige, en inclusieve werkomgeving te creëren
Duurzaamheid gaat ook over sociale gelijkheid. Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit zijn begrippen die hier nauw mee samenhangen. Maar waarom is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden? En waar begin je?