10 tips voor succesvolle offertetrajecten
De offerte is het beginpunt van een potentiële, nieuwe opdracht. Maar veel bedrijven laten onnodig kansen liggen in het offertetraject. Hoe vergroot je de succesratio van je offertes? Lees onze 10 tips voor succesvolle offertetrajecten.
De kunst van een offerte opstellen
Hoe je onweerstaanbare offertes maakt
Een offerte is een vrijblijvend voorstel aan een potentiële klant. Je beschrijft hierin welke producten of diensten je levert en welke prijzen en btw-tarieven daarbij horen. Voor zover de basis. Met een stérke offerte maak je sneller indruk op mogelijke klanten en kun je je onderscheiden van concurrenten. Maar hoe maak je een offerte? En hoe til je dit naar een hoger niveau?
Het belscript voor een succesvol verkoopgesprek
Hoe structureer je het verkoopgesprek?
Een belscript bevat een paar standaardzinnen in een vaste volgorde die je helpen het gesprek te structureren en tot het gewenste resultaat. In dit artikel vind je een gestructureerd overzicht van een belscript met voorbeelden.
Het beste verkooppraatje probeert niks te verkopen
Sales-pitch werkt vaak averechts
Wat is de beste sales-pitch? Het praatje dat in de kortste tijd tot zoveel mogelijk handel leidt. Het ironische is dat je daartoe juist niets moet proberen te verkopen.
Koud, lauw of warm bellen, weet jij het verschil?
Column Marianne van de Water | Telefonische acquisitie
Van koud bellen naar een warm contact. Dat wil iedereen toch graag? Maar hoe zit het nu toch precies met de verschillen?
Vaste onderdelen in een offerte
Wat moet ik schrijven?
In een offerte beantwoord je de vraag van een klant. De manier waarop je dat doet, kan doorslaggevend zijn voor de opdrachtverlening. Volledigheid, overzicht en wervingskracht verhogen de scoringskans. Een offerte bevat enkele vaste onderdelen:
Hoe profiteer je als ondernemer van Sinterklaas?
Grijp het kinderfeest aan voor een leuke actie
Hij is weer in het land: de goedheiligman. Ook voor jou als ondernemer zijn er genoeg manieren om van deze feestelijke periode te profiteren.
5 manieren om meer uit je leads te halen
Benut gegevens van potentiële klanten beter
Op zoek naar meer goede klanten? Doormiddel van je marketinginzet of zoektocht kun je waardevolle gegevens binnenhalen van potentiële klanten (leads). Maar hoe manage en benut je deze leads? Vijf tips voor jou, je sales-afdeling en je hele organisatie.
Wat is nu precies cold calling of koude acquisitie?
Column Marianne van de Water | Nieuwe business
Wel, volgens Wikipedia het volgende: cold calling is een Engelse term die binnen de marketing, meer in het bijzonder de persoonlijke verkoop, refereert aan het benaderen van personen die nog geen relatie met de onderneming hebben.
Zo kom je tot de ideale opstelling van jouw sales organisatie
Column Terry van den Bemt | Het farmer- en huntermodel heeft z’n tijd gehad
De afgelopen jaren heb ik – en met mij ongetwijfeld veel commercieel directeuren, managers en ondernemers – meermaals nagedacht over hoe we een commerciële organisatie het beste kunnen inrichten. Vragen als: hoe haal ik het beste uit mijn salesteam; hoe zorg ik dat iedereen vanuit zijn kracht werkt; hoe bied ik mijn talenten voldoende perspectief; en hoe zorg ik voor genoeg groei om de stap naar de volgende fase te kunnen maken?
Hoe kom ik aan nieuwe klanten?
Zo laat je jouw klantenbestand groeien
Zowel voor starters als bestaande ondernemers is het werven van nieuwe klanten een belangrijk aandachtspunt. Huidige klanten houd je niet eeuwig, dus het is noodzaak het klantenbestand aan te vullen. Hoe werkt dat?
Hoe maak ik een duidelijke pitch?
In één minuut vertellen waar jij met je bedrijf voor staat
Bij een zakelijke kennismaking is de eerste indruk natuurlijk erg belangrijk. Je zogenoemde elevator pitch is een korte samenvatting van wat jij als ondernemer te bieden hebt. Maar hoe maak je een pitch?
Hoe regel ik muziek in mijn winkel?
Bij welke muziekaanbieders kan ik terecht?
Je hebt besloten dat je bewuster muziek wil draaien in je winkel. Maar hoe regel je een installatie en hoe kom je aan de muziek? Een overzicht van de mogelijkheden en aanbieders.
Soorten offertes
Gevraagd of ongevraagd?
Offertes zijn er in soorten en maten. Ze variëren van een enkel A4-tje tot tientallen pagina’s. Wat ze gemeen hebben, is dat ze de klant een aanbieding doen van diensten of producten tegen een bepaalde prijs.
Koopzondag: wat levert het ondernemers op?
Koopzondag leidt niet direct tot meer omzet
De koopzondag, online partijen als Zalando spinnen er garen bij, hun winkel is namelijk altijd open. Nederlandse gemeenten mogen zelf beslissen of de winkels in het dorp of de stad meedoen aan de koopzondag. Fijn voor consumenten, maar levert het jou als winkelier iets op met de komst van alle webshops?
De kracht van de telefoonstem – en hoe je dit kunt inzetten
Column | Marianne van de Water
Al snel heeft iemand een beeld van je. Ook aan de telefoon. Dat komt door je stem. Veel stemmen geven meteen een beeld, zonder dat je weet of het wel klopt. Men oordeelt in minder dan een seconde. Een stem met een plat accent – boers. Een geaffecteerde stem – arrogant. Een jonge stem – onervaren. Een zachte stem – doetje. Een kattige stem – bitchy. Een bibberstem – oud. Zo vorm je je onbewust een beeld van je gesprekspartner. Dat kan soms handig zijn, maar soms ook niet...
Voorbereiden verkoopgesprek
Tips om goed voorbereid een verkoopgesprek in te gaan
Een goede voorbereiding op een verkoopgesprek is het halve werk. Zorg dus dat alles goed op een rijtje hebt. Een paar tips voor een goede voorbereiding.
Vragen stellen tijdens verkoopgesprek
Wat wil de klant?
Het achterhalen van koopmotieven is het belangrijkste doel van een verkoopgesprek. Niet alleen motieven als prijs en afspraken tellen, emotionele motieven zijn ook belangrijk.