Hoe zet ik een Duitse webwinkel op?
Checklist voor online ondernemers
Heb je online ambities en wil je een webwinkel openen in Duitsland? De Duitse online markt verschilt op een aantal punten van de Nederlandse. Hieronder de vijf belangrijkste verschillen.
Duitse domeinnaam en website
Een .de domeinnaam kun je bij een Nederlandse internetprovider registreren. Het hosten van je website kan eveneens vanuit Nederland. Het centrale register van domeinnamen in Duitsland, DENIC, stelt wel de verplichting dat een administratief contact moet worden opgegeven met een bestaand adres in Duitsland. Dit betekent niet dat je ook echt een kantoor in Duitsland hoeft te openen. Via verschillende providers, maar ook dienstverleners zoals Salesupply en Regus, is het mogelijk om een virtueel adres te huren.
Online betalingsmogelijkheden
Als je in Duitsland een webwinkel opent, krijg je te maken met andere betalingsmogelijkheden dan je in Nederland gewend bent. De meest gangbare betalingsmogelijkheden in een Duitse webwinkel zijn:
Koop op rekening
Betaling met creditcard
Wet- en regelgeving
De Duitse consument is goed beschermd. Dit heeft onder andere gevolgen voor het soort informatie dat je wel, en vooral niet, in je webwinkel mag vermelden. Hieronder een paar opvallende verschillen tussen de Duitse en Nederlandse webwinkel:
Bij verkoop op afstand geldt een bedenktermijn van 14 dagen zonder opgaaf van redenen. (In Nederland geldt een termijn van 7 dagen).
Algemene voorwaarden moeten juridisch dichtgetimmerd zijn. (In Nederland wordt daar minder goed op gelet).
Het euroteken staat achter de prijs van het product in plaats van ervoor.
Bij de prijs van een product moet, voordat een consument deze in het winkelwagentje plaats, worden vermeld of de prijs in- of exclusief btw en verzendkosten is.
Termen als ‘de beste’ en ‘de goedkoopste’ zul je in Duitse webwinkels niet snel vinden. Kun je dit namelijk niet waarmaken, heb je zo een claim aan je broek.
Keurmerk
Het is een cliché, maar Duitsers zijn dol op degelijkheid en betrouwbaarheid. Het kan daarom geen kwaad je webwinkel te voorzien van een keurmerk. Dit is overigens niet verplicht. De online keurmerken in Duitsland zijn:
Op de website www.internet-guetesiegel.de staan de criteria vermeld voor de verschillende internetkeurmerken. Deze staan uiteraard ook op de websites van de keurmerken zelf.
Vergelijkingssites
Een andere manier om je webwinkel en producten onder de aandacht te brengen, is adverteren op vergelijkingssites. Bekende vergelijkingssites zijn:
Lees ter voorbereiding op je online ambities in Duitsland ook de whitepaper ‘Hoe start ik een webshop’ en de interviews met ondernemers die hun online ambities waarmaken. In het boek Eerste Hulp bij Online Ondernemen staan ook tips, adviezen en informatie van online collega’s over hoe je geld kunt verdienen door en met internet.