Hoe organiseer ik een geslaagde netwerkbijeenkomst?
Maak je event boeiend voor andere ondernemers
Netwerken is belangrijk voor je onderneming. Door het uitbreiden en onderhouden van contacten kun je nieuwe opdrachten binnen halen. Veel ondernemers bezoeken daarom regelmatig netwerkbijeenkomsten.
Misschien ligt het niet direct voor de hand om zelf een netwerkbijeenkomst te organiseren. Toch is het aan te raden hier eens over na te denken. Op jouw netwerkbijeenkomst kun jij bepalen wie er komt en wat er gebeurt. Jouw netwerk zal samenkomen op een locatie die jij gekozen hebt en zal deelnemen aan het door jou samengestelde programma. De genodigden hebben één ding gemeen en dat is dat ze verbonden zijn met jouw onderneming. Door zelf een netwerkbijeenkomst te organiseren, kun je dus je eigen onderneming in de spotlights zetten.
Hoe pak ik dit aan?
Er zijn een paar dingen van cruciaal belang. Ten eerste de locatie. Deze moet mooi zijn, passend zijn aangekleed en over voldoende mogelijkheden beschikken voor jouw bijeenkomst. Kunnen gasten bijvoorbeeld eerst één of meerdere presentaties bijwonen en gaan ze daarna borrelen? Zorg dan voor twee aparte zalen of gedeeltes. Let er ook op dat de locatie goed bereikbaar is en er voldoende parkeergelegenheid is. En heb je gedacht aan de hapjes en drankjes?
Ten tweede is het belangrijk wat je gaat doen. Een tip: geef de bijeenkomst een thema. Hier kun je dan een boeiend programma aan vast knopen. Denk aan een goede spreker of een interessante presentatie. Onmisbaar is hierbij een interactief gedeelte, zoals een spel of sessies in groepen. Dit zorgt voor uitgebreid contact tussen de verschillende deelnemers en komt het netwerken ten goede. Een bijeenkomst eindigt meestal met een borrel, zodat de mensen nog verder kunnen praten.
Vergeet niet te bedenken wie je uitnodigt. Bedenk wat je uit de bijeenkomst wilt halen en pas de doelgroep daarop aan.
Praktische tips
Begin op tijd. Verstuur de uitnodigingen vroeg, anders staat ieders agenda volgepland. Verder kun je kijken of je de kosten van de bijeenkomst kunt beperken door bedrijven te laten sponsoren in ruil voor reclame tijdens het event (praatje, banner, gadgets). Wanneer je besluit een paar keer per jaar een bijeenkomst te organiseren kun je vanaf de tweede bijeenkomst om entreegeld vragen.
Resultaat
Je eigen bedrijf staat in de spotlights. Wanneer een andere ondernemer een positief gevoel overhoudt aan jouw event is dit ook gunstig voor het imago van jouw bedrijf. Als je een paar keer per jaar een bijeenkomst organiseert, zie je jouw relaties regelmatig. En dát komt jouw netwerk ten goede.