Hoe run ik een succesvolle webshop?
4 tips voor webshop-ondernemers
De omzet van ondernemers met een webshop stijgt nog steeds elk jaar. Speel hier slim op in door jouw producten/diensten ook via een webshop aan te bieden. Mogelijk doe je dat al. Maar hoe maak je daar een doorslaand succes van? Wij spraken ondernemers die een succesvolle webshop runnen.
“Maak tijd om ook aan de groei van je bedrijf te werken, in plaats van je alleen bezig te houden met dagelijkse zaken,” adviseert Marco Coninx. Hij is eigenaar van AMCO International, een bedrijf waar je keukenaccessoires kunt bestellen. Coninx startte zijn webshop in 2009 in Nederland en België, maar is ondertussen al over de grens gegaan. “We zitten nu ook in Duitsland, Engeland en beginnen dit jaar in Frankrijk.”
1. Ga de grens over
Coninx vindt dat veel ondernemers teveel bezig zijn met de dagelijkse gang van zaken. “Probeer ongeveer twee dagen in de week vrij te houden om te werken aan je groei en strategie.” Daarbij raadt Coninx ook aan om zo snel mogelijk de grens over te gaan. “Grote webshops, zoals Bol.com en Amazon hebben het voor het zeggen in Nederland en maken het lastig voor de kleinere ondernemers, dus begin zo snel mogelijk in het buitenland. Zo spreid je je kansen.”
2. Maak gebruik van handelsplatformen
Marketing- and strategymanager van Marktplaats Zakelijk Stanja Mau-Sjoe raadt ondernemers aan om gebruik te maken van de grote spelers in de markt. “Als startende ondernemer is het moeilijk om een groot publiek te bereiken, maar via handelsplatforms als Marktplaats kun je meeliften op hun bereik, en dat is enorm.” Mau-Sjoe raadt ondernemers wel aan goed rond te kijken voor je je producten op een platform aanbiedt. “Er zijn verschillende soorten platformen, dus probeer ze allemaal uit en maak dan een keuze, of ga juist met je producten op meerdere platformen staan.” Nadeel ervan is dat het wel geld kost. “Sommige platforms vragen een percentage van je omzet."
3. Low-budget bouwen
Ondernemer Nicky van Hees focust zich op andere dingen om zijn webshop optimaal te houden. “Zorg dat je klantenservice heel goed is, want mond-tot-mond reclame is het belangrijkst.” Van Hees heeft zijn eigen webshop, UNiCKZ, in 2012 heel goedkoop laten bouwen door vrienden en verkoopt daarmee gepersonaliseerde schoenen. “Twee vrienden van me hebben de webshop gebouwd en mijn vriendin maakt alle productfoto’s. Later heb ik de website wel laten vernieuwen, maar ik had in het begin een heel klein budget.”
4. Weinig stappen van product naar betaling
Naast goede klantenservice vindt Van Hees ook het aantal stappen van het betalingssysteem heel belangrijk. “Je moet als klant in twee of maximaal drie stappen van het product naar betaling kunnen, anders haak je af. Ook moet je webshop overzichtelijk zijn voor de klant, want daarmee creëer je meer conversie. Oftewel: dat de mensen die je website bezoeken ook daadwerkelijk iets kopen. Daar doe je het uiteindelijk voor.” Bekijk hieronder de video met tips van ondernemers, voor ondernemers: