Wat is online marketing en hoe zet je het effectief in?
Welke begrippen horen bij online adverteren?
Je website staat live. Kom maar op met die bezoekers en conversies! Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen op jouw website landen? Een stukje kennis op het gebied van online marketing kan je daarbij helpen.
Je hebt er vast wel eens over gehoord: online marketing. Geen ingewikkeld begrip, want het is eigenlijk niets anders dan traditionele marketing in een online jasje. Kortom, het gaat over het promoten van je diensten en/of producten, alleen dan via internet. Dit kan via verschillende online marketingkanalen. Een aantal veel gebruikte online marketing kanalen zijn:
Google Ads/ Bing Ads
LinkedIn
Facebook
Instagram
E-mail marketing
Marktplaatsen (bol.com, marktplaats.nl, amazon.com, etc)
Betaalde en onbetaalde online marketing
Je kunt onderscheid maken tussen betaalde en onbetaalde online marketing.
Betaald
Google Ads is een advertentieplatform van Google waarbij je (per klik) betaalt voor het tonen van je advertenties. Dit valt onder SEA (Search Engine Advertising). Wanneer je een bepaalde zoekopdracht ingeeft in Google, verschijnen meestal eerst de betaalde zoekresultaten. Dit kunnen tekstadvertenties zijn, maar ook afbeeldingen van producten inclusief verkoopprijs en aanvullende informatie. Ook adverteren via Facebook Ads en Bing Ads zijn voorbeelden van online marketing waar je (direct) voor betaalt.
Onbetaald
Daarnaast kun je je producten en/of diensten ook ‘gratis’ promoten. Bijvoorbeeld met een Facebook-bedrijfspagina, LinkedIn en Instagram. Deze online marketingkanalen bieden trouwens ook allemaal opties om betaald te adverteren en zullen je ook zeker proberen hiertoe te verleiden. Zelfs met Google Merchant Center (nodig voor betaald adverteren met Google Ads) kun je tegenwoordig gratis productadvertenties tonen en kosteloos bezoekers naar je website trekken.
Daarnaast heb je vast wel eens gehoord over SEO (Search Engine Optimization). Dit zijn de onbetaalde zoekresultaten die direct onder de betaalde zoekresultaten verschijnen als je een zoekopdracht invoert in Google (soms verschijnen er trouwens direct/uitsluitend organische zoekresultaten).
SEO is niet gratis
Onbetaald is in de SEO-context trouwens niet helemaal juist; hoog scoren op de voor jou belangrijke zoektermen waar veel concurrentie op zit, is uiteindelijk niet gratis. SEO is namelijk een onderdeel van online marketing waar veel geld mee is gemoeid. De top 3 zoekresultaten – en zeker die felbegeerde eerste positie – is heilig. Bedrijven (en dus ook jouw concurrenten) doen er alles aan om daar getoond te worden. Hoe krijg je dat dan voor elkaar?
Allereerst dien je te beseffen dat je niet van de ene op de andere dag bovenaan Google zult verschijnen als er veel concurrentie zit op bepaalde zoektermen en je momenteel nog niet hoog scoort.
Als je website net live is, is de kans trouwens groot dat je nog helemaal niet in de zoekresultaten verschijnt. Je website moet namelijk eerst geïndexeerd (gevonden) worden door Google. Dit kan enkele dagen, maar ook enkele weken of zelfs maanden duren. Gooi je website dus zo snel mogelijk live, ook al is het qua content in het begin nog dun.
Snel je website de lucht in en aanmelden bij Google is dus heel belangrijk, maar dan begint het SEO-spel eigenlijk pas. SEO is namelijk een marathon waarbij je diverse aspecten continu moet verbeteren:
Algehele snelheid van je website (en lage downtime)
TTI (time to interactive) oftewel: hoeveel tijd verstrijkt er voordat een pagina 100% interactief is?
Optimaliseren van je teksten op belangrijke zoektermen (bij voorkeur met behulp Google Search Console en/of een SEO-tool)
Optimaliseren van afbeeldingen, zoals opgeven van goede ALT-beschrijvingen en bestandsgrootte beperken
Zorg voor goede Google reviews
Interne linkbuidling (intern verwijzende links op je eigen website)
Externe linkbuidling (links naar je website vanaf andere websites)
Overweeg een online marketing expert
Voor de leek kan dit best overweldigend zijn, al kom je met een beetje zelfstudie best een eind. Toch kan het zeker meerwaarde hebben om een online marketing bureau of freelancer in te huren voor om je te helpen met zowel SEA als SEO, vooral als je in een markt stapt met veel concurrentie.
Zo’n expert kan namelijk een goede inschatting maken welke online marketing strategie het beste aansluit bij jouw onderneming. Vervolgens zal deze strategie worden omgezet naar een mix van online marketingkanalen, waarbij goed gekeken wordt naar factoren zoals: doelen, budget, branche, concurrentie, marges, trends, noem maar op. Deze factoren dragen allemaal bij aan je uiteindelijke online marketingstrategie.
Om je alvast een beetje op weg te helpen, volgt hier een begrippenlijst waarin we een aantal begrippen uitleggen die relevant zijn voor online marketing.
Begrippenlijst online marketing
De onderstaande woordenlijst biedt een korte verklaring van de meest gebruikte termen in het online adverteren.
Search Engine Advertising (SEA): Promotie van je producten en diensten via betaalde zoekresultaten. Denk hierbij aan Google Ads-campagnes.
Search Engine Optimisation (SEO): Promotie van je producten en diensten via organische (niet betaalde) zoekresultaten. Dit kun je deels realiseren door goed te schrijven voor het web. Je online content kun je hierop afstemmen.
Affiliate marketing: Via een website producten of diensten promoten via een hyperlink
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming): Hierin staan regels beschreven m.b.t. verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties.
Behavorial targeting (BT): BT slaat informatie verkregen uit surfgedrag op in een bezoekersprofiel om later advertenties gericht aan die bezoeker te tonen.
Bing & Bing Ads: Naast Google bestaan er uiteraard ook andere zoekmachines, zoals Bing van Microsoft. Het advertentieplatform van deze zoekmachine heet Bing Ads, vergelijkbaar met Google Ads van Google.
Bruto bereik: Het totaal aantal vertoningen (impressies) van een campagne. Netto bereik x gemiddelde contactfrequentie.
Clickcommand: De gebruikte link van een advertentie die leidt naar de landingspagina via een advertentiesysteem zodat het aantal clicks geteld wordt.
Clickratio /Clickthrough (CTR): Dit percentage drukt het aantal uit dat er op een advertentie is geklikt, in verhouding tot het aantal keren dat de uiting is getoond. Clicks gedeeld door het aantal views x 100%.
Conversies: websitebezoeker die overgaat tot waardevolle actie: aankoop, offerteaanvraag, indienen contactformulier, downloaden whitepaper, aanmelden nieuwsbrief, noem maar op.
Conversieratio: De verhouding tussen het aantal clicks op een advertentie en het aantal acties na het klikken.
Conversie-optimalisatie: zorgen dat je meer conversies (aankopen, leads, etc.) binnenhaalt uit je verkeer.
Conversiewaarde: waarde die je meegeeft aan een bepaalde conversie-actie.
Cookie: Een bestandje dat door de ad server op de computer wordt achtergelaten op dezelfde bezoeker bij een 2e bezoek te herkennen.
CMS: Content Management System. De ‘achterkant’ van een website, bijvoorbeeld Wordpress, Magento, Lightspeed, etc.
CPC/Cost per click: Tarief per klik op een advertentie.
CPL / CPA / CPS / CPXCost per lead / action / sale: Tarief gebaseerd op daadwerkelijke actie na het zien of klikken van een advertentie. Een actie kan bijvoorbeeld zijn bestellen of kopen.
CPM Cost per mille: Tarief per duizend vertoningen (impressies) van de advertentie. Klik hier voor een voorbeeld
CTR (Cost per click): biedstrategie op een advertentieplatform waarbij je betaalt per klik op een advertentie.
E-commerce: Online handel/ verkoop van producten in een webshop.
Facebook Ads: Advertentieplatform van Facebook.
Facebook Pixel: Stukje code dat je op je website plaats om gebruikersgedrag te meten van mensen die ingelogd zijn met FB. Handig als je bepaalde doelgroepen wilt targetten.
Frequency Cap: Bepaalt het maximaal aantal vertoningen per unieke bezoeker, meestal op basis van een cookie.
GDPR: General Data Protection Regulation. Engelse term voor de Nederlandse AVG.
Google Ads: advertentieplatform van Google
Google Analytics: houdt al je website statistieken bij wat betreft betaald en onbetaald zoekverkeer. Onmisbaar voor evaluatiedoeleinden.
Google Display Netwerk: Hiermee kun je via Google Ads adverteren op andere websites dan Google zelf (en Google partners).
Google Search Console: Gratis tool van Google die de positie en zichtbaarheid van alle zoekwoorden waar je op rankt volgt. Daarnaast vind je hier ook meldingen over gebruikersgemak, website fouten en andere handige inzichten.
Google Shopping: Advertentiekanaal van Google waarop je fysieke producten kan promoten/ verkopen.
Google Tag Manager: Gratis tool van Google waarmee je zelf stukjes code kunt toevoegen aan je website, zonder deze daadwerkelijk aan je website toe te voegen.
Lead: Persoon die interesse toont in je diensten, producten of website informatie.
Lokale SEO: Hiermee verbeter je de lokale vindbaarheid van je website bij lokale zoekopdrachten.
Long tail & short tail zoekwoorden: Zodra een zoekopdracht uit 3 of meer woorden bestaat, spreken we over een long tail zoekopdracht.
Marketingfunnel: Een klant heeft vaak meerdere contactmomenten met je website, voordat er een aankoop of andere vorm van conversie plaatsvindt. Al deze contactmomenten, het hele aankoopproces eigenlijk, noemen we de marketingfunnel. Een klant kan bijvoorbeeld eerst op een betaalde advertentie klikken en later via een ander online marketingkanaal de aankoop doen.
Netto bereik (uniek): Het aantal bereikte personen (uniek bereik) van een campagne.
OTS (opportunity to see - gemiddelde contactfrequentie): Totaal aantal vertoningen (bruto bereik) gedeeld door het unieke bereik (netto bereik).
Post click activity (clickthrough): Gemeten activiteit op de adverteerderspagina na het klikken van een advertentie.
Post view activity (viewthrough): Gemeten activiteit na het getoond hebben van een advertentie, waarna de bezoeker via een andere wijze op de adverteerderspagina terecht is gekomen.
Ranking: Welke positie in de zoekresultaten bezet je op een bepaalde zoekopdracht?
Remarketing: Vorm van adverteren waarbij je specifieke advertenties toont aan mensen die al een bepaalde interactie hebben gehad met je bedrijf.
Roadblock: Wijze van plaatsing waarbij een advertentie in meerdere advertentieposities tegelijkertijd wordt getoond.
ROAS (return on advertising spend): Belangrijke ratio om de effectiviteit van je campagne te meten. Je kunt ROAS ook als biedstrategie gebruiken voor bepaalde campagnestructuren in Google ADs
Selectiviteitsindex: Geeft de mate van het bereik van een bepaalde doelgroep binnen een omgeving aan, afgezet tegen de totale samenstelling van het bereik van internet (= 100%). Een index van 200 geeft dus een hoge mate van selectiviteit van een bepaalde doelgroep aan, 50 juist een lage.
SEM: Search Engine Marketing: Via online marketing doelgericht verkeer naar je website krijgen. Dit bestaat uit SEO en SEA.
SEO-tool: (Online) softwareprogramma waarmee je alle aspecten van SEO kunt verbeteren.
STIR: Stichting Internetreclame is opdrachtgever van het internet bereiksonderzoek.
Tracking pixel: (1x1) Kleine afbeelding van 1 pixel die gelijktijdig met de advertentie wordt afgeleverd om het aantal vertoningen te meten.
URL: Uniform Resource Locator. Oftewel het adres van een internetsite (of ander bestand) op het worldwideweb.
Webanalyse: Het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data met als doel het verbeteren van websites en online communicatie.
404-pagina: Toegang geweigerd, browser heeft geen toestemming om opgevraagde webpagina te bekijken.
403-pagina: pad van pagina bestaat niet (langer)