Vpb tarief 2023: verhoging naar 19%, drempelbedrag omlaag

De eerste vpb-schijf omlaag: meer bedrijven betalen het hoge tarief

Belastingaangifte doen

Het kabinet heeft op Prinsjesdag aangekondigd dat het lage tarief voor de vennootschapsbelasting in 2023 stijgt naar 19%. Het drempelbedrag voor de eerste schijf gaat omlaag naar € 200.000.

Verhoging vpb-tarief in 2023

De verhoging van het vpb-tarief heeft grote gevolgen voor ondernemers. Om te beginnen gaat iedereen meer belasting betalen: in het lage tarief 4% meer.

Drempelbedrag vpb-tarief omlaag

Daarnaast komen meer bedrijven door de verlaging van het drempelbedrag (vanaf 2023 bij een winst van meer dan € 200.000) in de hoogste schijf terecht. Dit betekent dat deze ondernemingen meer belasting moeten betalen.

Vanaf 1 januari 2023 betalen ondernemers in de tweede schijf een belastingtarief van 25,8%.

Jaar2020202120222023
Opstaptarief16,5%15%15%19%
Belastbaar bedrag tot€ 200.000€ 245.000€ 395.000€ 200.000
Toptarief25%25%25,8%25,8%
Belastbaar bedrag vanaf€ 200.000€ 245.000€ 395.000€ 200.000

* Let op: deze wijzigingen zijn pas definitief na akkoord van de Eerste en Tweede Kamer. In dat geval gaan de wijzigingen in per 1 januari 2023.

Laag vpb-tarief in 2022

In 2022 was het lage vpb-tarief 15%. Dit lage percentage vennootschapsbelasting gold voor een belastbaar bedrag tot € 395.000. In 2022 was deze eerste schijf opgerekt, zodat meer bedrijven konden profiteren van dit lage vpb-tarief.

Meer over het vpb-tarief 2022

Geld voor de staatskas

Deze maatregel zal ondernemers veel geld kosten. Het doel van de maatregel is dan ook vooral om de lasten voor burgers te verlagen. De maatregel zal de staat ongeveer € 1,5 miljard opleveren.

Lees meer over veranderingen die zijn aangekondigd tijdens Prinsjesdag 2022

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.