Netwerken, hoe doe ik dat?

Alle beschikbare informatie over netwerken

Netwerken, hoe doe ik dat

Netwerken: de laatste jaren is het een steeds belangrijker en meer geaccepteerd begrip geworden in de zakelijke wereld. Het houdt in dat je je contactenkring uitbreidt en optimaal gebruik maakt van deze relaties.

Waarom zou ik aan netwerken beginnen?

Zeker in het mkb is netwerken van belang: het bezorgt je contacten die je anders misschien niet zou ontmoeten. Deze mensen kunnen je helpen bij vraagstukken waar zij al mee te maken hebben gehad, het kan een nieuwe opdrachtgever zijn, je nieuwe partner voor een project of iemand die je aan verfrissende nieuwe inzichten helpen. Kortom, de meeste mensen zijn wel overtuigd van het nut van netwerken. Toch voelt het voor veel mensen moeizaam, gemaakt en onwennig. De hele rubriek over netwerken helpt je bij het bekijken van de netwerkopties, het ontwikkelen van je eigen stijl en het biedt je tot slot een aantal tips en suggesties.

Opties

Het fenomeen ‘netwerken’ heeft zich al in allerlei kanalen verspreid. Iedereen maakt wel gebruik van zijn of haar netwerk van contacten. Het verschil met gewoon contact is dat je door actief te netwerken met veel meer interessante mensen in contact kunt komen waardoor het een stuk efficiënter is.

Er zijn verschillende opties om offline te netwerken:

  • Vakbeurzen

  • Het netwerk van MKB-Nederland of VNO-NCW

  • Service- en netwerkclubs zoals de Rotary of Lions

  • Aansluiten bij een branchevereniging

Ook via het internet kun je contact leggen met interessante mensen die je anders misschien niet tegen zou komen op forums en speciale websites. Meer informatie lees je in het artikel over online netwerken.

Hoe pak ik dat aan?

Je moet je bewust zijn waarvoor het netwerken nodig is. Hier blijft het echter niet bij. Om effectief te kunnen netwerken is het belangrijk om je niet alleen te richten op het uiteindelijke resultaat dat je met het netwerken wilt bereiken. Het moet gemeend zijn; zelfvertrouwen en comfort in je werkstijl helpt je daarbij.

Contact maken en onderhouden

  • Praktisch: zakelijk contact maken. De moeilijkste stap voor de meeste mensen blijft het maken van het zakelijke contact. Lees in dit artikel de tips en trucs.

  • Je zakelijk profileren. Als je gaat netwerken, is het van groot belang dat je jezelf goed kunt presenteren. Je uitstraling, kleding en opstelling zijn erg belangrijk voor de manier waarop jij zelf, maar daardoor ook je bedrijf, overkomt. Ook moet je weten welke boodschap je precies wilt overbrengen.

  • Netwerken opbouwen en vergroten. Als je eenmaal bezig bent is het belangrijk om je netwerk te behouden. Daarover lees je in dit artikel.

Structureren van resultaat

Maak een netwerkplan. Netwerken is belangrijk, maar in veel gevallen moet het ook enig resultaat opleveren. Daarom is het verstandig om een netwerkplan te maken waarin je het netwerken voor je bedrijf als concrete investering vastlegt.

En verder?

De ervaring blijkt in de meeste gevallen de beste leermeester, maar als je als je liever een gedegen voorbereiding hebt zijn er speciale trainingen die je kunt volgen om het gemakkelijk netwerken onder de knie te krijgen. Bekijk voor een paar korte tips de pagina do’s en don’ts.

Hier worden een aantal do's and don'ts genoemd om de kans op succes tijdens het netwerken te vergroten.

Do's

Een goed gesprek voeren kan soms heel moeilijk zijn, dit kan bijvoorbeeld komen omdat het gesprek stil valt of omdat het niet goed klikt met de gesprekspartner. Om zeker te zijn van een goed gesprek moet je de volgende dingen doen:

  • Wees eerlijk. Immers eerlijkheid duurt het langst. Houd je er niet van om je telefoonnummer aan iemand te geven, doe dit dan niet. Als je eerlijk bent dan ben je vaak het meest op je gemak en daardoor krijg wordt je een natuurlijke en betrouwbare uitstraling. Verder: Lieg of overdrijf nooit over de grote van het bedrijf of andere zaken die betrekking op jou hebben. Een langdurige netwerkrelatie is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

  • Wees open en oprecht in je interesse in anderen. Verborgen agenda’s worden zo ontdekt.

  • Spreek mensen aan. Sommige mensen hebben moeite om op andere mensen af te stappen. Onzekerheden zijn vaak ‘Hoe begin ik een gesprek’ of ‘Straks wil hij/zij niet met mij praten’. Toch is het goed om op mensen af te stappen. Het eerste stapje kan lastig zijn, maar vaak vordert het gesprek op een natuurlijke manier. Vind je het echt heel vervelend om mensen aan te spreken ga dan naar een evenement waarbij dit niet nodig is. 

  • Netwerk voornamelijk met mensen waar je het goed mee kunt vinden. Vertrouwen ontstaat nu immers sneller bij mensen die je mag.

  • Kleed je naar de gelegenheid. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet, de eerste indruk is immers erg belangrijk.

  • Zorg dat je een goede naam hebt en houdt. Verwijs geen mensen door naar iemand uit je netwerk waarvan je twijfelt over zijn/haar capaciteiten.

  • Denk aan de lange termijn. Je kunt niet in de toekomst te kijken, mogelijk is een oninteressant contact over een jaar ineens goud waard.

  • Waardeer een tip. Waardeer het als je een tip krijgt van een contact. Ook als je er zelf niets mee kunt. Soms kun je ze doorspelen aan iemand anders uit je netwerk. Zeg dit ook aan de tipgever: 'Ik weet niet of dit voor mij uitpakt, maar een vriend van me zou er wel wat aan kunnen hebben. Is het goed als ik de tip doorgeef?

  • Plan de gesprekken met je contacten efficiënt. Besteed ongeveer vijf minuten aan iedere bekende. Te lang praten is vaak onnodig en haalt de productiviteit uit het gesprek. Contact korter dan vijf minuten komt onbeleefd over en de kans bestaat dat je belangrijke informatie vergeet.

  • Wees gestructureerd. Verzamel visitekaartjes en berg ze gesystematiseerd op. Schrijf bij het kaartje waar je diegene hebt ontmoet en wat jullie eventueel voor elkaar kunnen betekenen. Bij enkel vermelding van initialen is het verstandig de voornaam voluit te schrijven. Namen goed aan gezichten koppelen!

  • Wees attent. laat ook eens iets van je horen als je ze niet nodig hebt. Stuur bijvoorbeeld een verjaardagskaartje. Bij speciale gebeurtenissen als het krijgen van een kind of een bruiloft, werkt een origineel bedrijfskado altijd positief.

  • Geen bericht is slecht bericht. Als je verhinderd of afwezig bent, meld dit dan aan je contacten. Zo houd je ze warm en weten ze waar ze aan toe zijn.

Don’ts

Naast de dingen die je absoluut wel moet doen, zijn er ook een aantal dingen die je absoluut niet moet doen.

  • Doe niet alsof. Doe niet alsof je in iemand geïnteresseerd bent als dit niet zo is. Hier prikken ervaren netwerkers en professionals zo doorheen en dat schaadt het vertrouwen.

  • Verwacht niet dat anderen je meteen zullen helpen. Netwerken is meer het uitgooien van visjes. Wordt er niet gehapt: ook goed (en wie weet wat iemand later nog met jouw vragen doet.)

  • Wil niet teveel. Netwerken is een kwestie van geven en nemen en overenthousiasme schrikt mensen af.

  • Concentreer je niet teveel op de opdracht in plaats van de relatie. Ga niet alleen naar een netwerkevenement met het idee dat je er veel opdrachten uit kunt halen. Als je deze insteek hebt, dan zien mensen je al snel als een profiteur. Investeer in een (langdurig) contact, hier haal je op den duur vaak meer winst uit en je zult zien dat de gesprekken natuurlijker verlopen.

  • Wees subtiel. Stap niet met je kaartje in de hand op iemand af en bel niet de dag erna gelijk om 9.05 uur je vers opgedane contact op.

  • Roddel niet. Negatieve uitspraken over anderen komen altijd als een boemerang bij je terug. Praat alleen over zaken die voor jou en je gesprekspartner relevant zijn en probeer anderen daar buiten te laten.

  • Praat niet te lang over jezelf. Dat staat ongeïnteresseerd en het is nuttiger uit te zoeken wat de ander voor jou kan betekenen.

  • Laat je contacten niet verwateren. Mensen doen veel voor iemand met wie ze een goed contact hebben opgebouwd. Laat daarom bestaand contacten niet verwateren! Houd contact!

Wat vind je van dit artikel?

Evelien Mulder

Auteur

Evelien Mulder

Als content marketeer help ik onze partners met het bereiken van onze doelgroep: ondernemers. Eigenlijk creëer ik een win-win-win-situatie: wij bieden de ondernemer gratis relevante content, zoals een kennisartikel, whitepaper of bedrijfsscan. Deze content wordt gesponsord door een partner, die hiermee ondernemers bereikt. De derde win? Ik draag bij aan onze missie: Verhalen maken die verbinden. Ik ben begonnen bij MKBSD als ondernemerssupporter, ik ondersteunde ondernemers via onze verschillende platformen. Door deze ervaring weet ik als contentmarketeer precies welke uitdagingen, problemen en kansen ondernemers in hun dagelijks ondernemersleven tegenkomen.