Hoe bedenk ik een goede bedrijfsnaam?
In zeven stappen naar de perfecte naam voor je bedrijf
Bij het oprichten van een bedrijf, hoort het bedenken van een goede bedrijfsnaam. En dan het liefst een die direct indruk maakt en bij klanten blijft hangen. Maar hoe kies je een goede naam voor je bedrijf en waar moet je rekening mee houden?
1. Bedenk een duidelijke bedrijfsnaam
Of je nu websites bouwt of een bakkerszaak hebt; zorg ervoor dat je naam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst je aanbiedt. Dit kun je simpel doen door letterlijk je ‘soortnaam’ toe te voegen aan je bedrijfsnaam. Dus ‘Internetbureau Way2Web’ of ‘Bakkerij van Zwieten’. Het wordt klanten dan direct duidelijk wat je aanbiedt of verkoopt. Serie-ondernemer Floris Venneman raadt aan: “Zorg dat je een naam hebt die precies zegt wat je doet of dat juist helemáál niet doet, zodat je het verband moet uitleggen. Iets wat er tussenin zit, is het vaak net niet.”
2. Zorg voor creativiteit
Een opvallende naam blijft hangen bij klanten, dat maakt je makkelijker vindbaar op internet. Hoe origineel je naam kan zijn, hangt overigens wél af van de activiteiten van je bedrijf. Een makelaar zal minder speels omgaan met zijn bedrijfsnaam dan een bureau voor opmaak en vormgeving. Op commando creatief zijn, is voor veel ondernemers best lastig. Spar daarom eens met andere ondernemers, loof een prijsvraag uit via social media of huur een professional in.
3. Voorkom dubbeling
Ben je geen ster in het bedenken van een naam en denk je het jezelf makkelijk te maken door je te laten inspireren door andere namen? Pas op, je bedrijfsnaam mag niet teveel lijken op een bestaande. Noem jij jouw buurtsuper bijvoorbeeld ‘C2000’, dan kun je bezwaren verwachten. Of je naam op een merk lijkt, kun je nakijken in het merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom). Denk er ook aan dat je naam niet misleidend mag zijn. Ben je zzp’er, maar noem je je bedrijf Samson bv? Dan kan dit voor problemen zorgen.
4. Maak je bedrijfsnaam niet te lollig
Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een ‘te’ grappige bedrijfsnaam kan het idee wekken dat je niet professioneel met je vak omgaat en daarbij opdrachten niet al te serieus neemt.
5. Maak je naam niet te specifiek
Voorkom dat je met je naam je bedrijfsactiviteiten te veel afkadert, anders zul je nooit voor andere diensten gevraagd worden. Met een bredere naam bereik je ook een grotere doelgroep. Wanneer je start als freelance marketeer, kun je je bijvoorbeeld in de toekomst ook specialiseren in SEO copywriting. Een naam als Janssen marketing kan dan te beperkend werken.
6. Test je naam
Tevreden over de naam die je hebt bedacht? Test uit of anderen hem net zo geniaal vinden als jijzelf. Vraag familieleden en vrienden, maar ook de ondernemers uit je netwerk welke associatie zij hebben bij het horen van de naam. Neem hun feedback serieus, want als zij twijfels hebben, zullen je toekomstige klanten die ook hebben.
7. Check je naam
Check je naam in het Handelsregister. Je mag geen naam kiezen die iemand anders al heeft. Taco Carlier maakte dit mee met zijn bedrijfsnaam MOOF. “Die naam bleek al vergeven. We besloten er VANMOOF van te maken. In het begin waren we niet tevreden over die naamsverandering, maar na het heel vaak gehoord te hebben, begon ik het steeds leuker te vinden.” Controleer ook de beschikbaarheid van je beoogde domeinnaam. Het is zonde als je een goede naam hebt gevonden, maar er geen passende URL aan kunt koppelen.
Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.