Wat staat er in een marketingplan?
Stap voor stap succesvolle marketing opzetten
Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk te verkopen. Door het schrijven van zo'n plan heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften. Zo kun je beter inspelen op veranderingen.
Hoe verbeter ik mijn retentie?
Zo zorg je dat je klanten vaste klanten worden
Meestal ligt de nadruk op het aantrekken van nieuwe klanten. Hoewel nieuwe aanwas zeker belangrijk is, moet je de waarde van je bestaande klantenbestand zeker niet onderschatten. Probeer je ook te richten op het behoud van je bestaande klanten. Werk daarom aan je retentie, dat kan je omzet een flinke boost geven en je winstmarge verhogen. Dus, hoe optimaliseer je retentie en zorg je dat je klanten blijven terugkomen?
Klanten werven: hoe vind je klanten?
Waar vind je nieuwe klanten, wat heb je te zeggen en hoe kom je met ze in contact?
Iedere starter zal zich er het hoofd over breken: hoe vind ik mijn eerste klanten? Door klanten te werven en te houden maak jij van je beginnende bedrijf een stabiele en succesvolle onderneming. In dit artikel vind je 9 stappen die jou helpen om meer klanten aan te trekken en je bestaande te behouden.
Informatie over het mkb (midden- en kleinbedrijf) in Nederland
Mkb cijfers, definities en organisaties belangrijk voor marktonderzoek
Het midden- en kleinbedrijf in Nederland: hoe is dat verdeeld per sector, per provincie, per aantal medewerkers? Dit kan belangrijke informatie zijn voor je marktonderzoek, je marketingbeleid en het bepalen van je locatie.
Hoe bepaal ik mijn doelgroepen?
Doelgroep bepalen onmisbaar voor een succesvolle marketingstrategie
Het bepalen van de doelgroep is noodzakelijk voor een effectieve marketingstrategie. Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is. Toch is het verstandig om goed in kaart te brengen voor wie jouw diensten of producten bedoeld zijn en wie je nou concreet wilt bereiken met welke boodschap.
Persbericht schrijven: een spoedcursus
Gouden tips bij het schrijven van een persbericht
Het schrijven van een persbericht is een vak apart. Een goed geschreven persbericht met een aantrekkelijke, nieuwswaardige invalshoek vergroot de kans dat de journalist de informatie verwerkt in een bericht of artikel. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw persbericht voldoende kans maakt op publicatie?
Voorbeeld marketingplan
Alle relevante zaken op een rij
Wat is goede marketing? Hoe kun jij dat doen? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk, want het moet bij jouw bedrijf passen. Toch is het handig om een voorbeeld te hebben. Kijk hier naar een voorbeeld marketingplan.
Wat houdt het spamverbod in?
Wat mag wel, wat mag niet?
Sinds 2009 gelden binnen de Telecommunicatiewet verscherpte regels als het gaat om het versturen van e-mails en nieuwsbrieven. Wat is toegestaan, wat niet?
Bedrijfsauto: wrappen of spuiten?
Hoe geef ik mijn auto een bedrijfslook?
Als je een nieuwe bedrijfsauto aanschaft of een nieuwe huisstijl invoert, dan is er naast overspuiten nog een optie om de auto van een nieuwe jas te voorzien: car wrapping. Hierbij wordt de auto als het ware ‘ingepakt’ met folie. Wat is wrapping en wat zijn de voordelen?
De do's en don'ts van guerrilla marketing
Hoe voorkom je merkenmisbruik?
Het is al een hele tijd geleden, maar herinner je de hondendrollen met vlaggetjes nog die in 1996 plotseling opdoken in Amsterdam? Het was een zogenaamde guerrilla marketingactie voor Hans Brinker Budget Hotels.
Installeer een WordPress-plugin voor je cookiemelding
Als je cookies op je website plaatst waarmee je privacygevoelige gegevens van bezoekers verwerkt, moet je je bezoekers toestemming vragen. Met een WordPress-plugin regel je dat snel en makkelijk. We laten zien hoe het werkt.
Hoe maak ik een contentkalender?
Zo krijg je focus in je team
Het begin van het jaar is het ideale moment om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Wat ga je bijvoorbeeld op het gebied van marketing doen? Een contentkalender kan je houvast geven voor je marketingstrategie voor het hele jaar. Een contentkalender geeft richting aan je content en kan tevens als inspiratiebron voor je medewerkers dienen.
Concurrentieanalyse: wat is het en hoe doe je het zelf?
Sterker in de markt door kennis over je concurrentie
Je wilt je bedrijf verder laten groeien en meer klanten voor jou laten kiezen: een concurrentieanalyse kan je hierbij helpen. Met zo’n analyse van de concurrentie kijk je naar hun sterke en zwakke punten en kijk je kritisch naar je eigen bedrijf. Na de analyse weet je meer over jouw plek in de markt en wat je onderscheid van de rest. In dit artikel leer je wat een concurrentieanalyse is, welke onderdelen het bevat en hoe je er zelf een kunt maken.
De kracht van een goede slogan voor je bedrijf
"Een deuk van heb ik Joustra": sterk of zwak?
"Een deuk van heb ik Joustra" is door radiozender Veronica tot slechtste slogan van 2013 verkozen. Maar is de slogan wel echt slecht? Waaraan moet een goede bedrijfsslogan voldoen?
Hoe zet je een direct mailing op?
De voorbereiding, het versturen en de evaluatie
Met direct mail bereik je (toekomstige) klanten op een makkelijke en directe manier. Het opzetten van zo’n mailing kost, zeker een eerste keer, wel wat voorbereiding en afhandeling. Daarom dit artikel om je daarbij te helpen.
Hoe schrijf ik een nieuwsbrief?
Tips voor het schrijven van een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is een handig middel om mensen op de hoogte te stellen van het laatste nieuws binnen je bedrijf. Voor het schrijven ervan, hoef je geen geboren schrijver te zijn. Met een paar tips kom je al heel ver.
Wat is belevenismarketing?
Hoe genereer je free publicity?
Een term waar in marketingland nu veel om te doen is, is belevenis-marketing. Kan jouw onderneming extra aandacht gebruiken? Een goed uitgevoerde belevenismarketingactie zet jouw bedrijf in de schijnwerpers.
Hoe bepaal ik de effectiviteit van een mailing?
Kosten afgezet tegen opbrengsten
Een zakelijke Direct Mail wordt door 58 procent van de ontvangers bekeken of gelezen. Bij consumentenmailings is dit zelfs 67 procent. De respons op direct mail is hoger dan bij andere advertentiemedia.