Nederlandse webshops lopen miljarden mis door slechte toegang

Nieuwe wet EAA moet voor verandering zorgen

website zoekmachineoptimalisatie seo tablet

Veel webshops in Nederland zijn niet toegankelijk voor klanten met een beperking. Daardoor lopen ze elk jaar in totaal 4,2 miljard euro mis aan omzet. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en Level Level.

4,5 miljoen potentiële klanten met een beperking

In Nederland zijn er ongeveer 4,5 miljoen personen met een beperking die online aankopen kunnen doen. Zij zijn afhankelijk van webshops die voorzieningen hebben getroffen voor betere toegankelijkheid. Ongeveer een kwart van de consumenten in Nederland heeft moeite met online winkelen. Bijvoorbeeld door een beperking in zien, horen of bewegen. Bijna 70 procent van de mensen met een beperking stopt met een online aankoop als de webshop geen extra functies heeft, zoals een schermlezer of toetsenbordnavigatie.

Nieuwe Europese wet EEA moet verandering brengen

Vanaf 28 juni 2025 is de European Accessibility Act (EAA) van kracht. Deze Europese wet maakt digitale toegankelijkheid voor personen met een beperking wettelijk verplicht. Websites en webshops moeten dus de nodige aanpassingen doen. De EAA geldt voor e-handelsdiensten. Dat zijn websites die diensten of producten aanbieden en een betaalmodule hebben. Alleen als je minder dan tien werknemers hebt en minder dan 2 miljoen euro omzet draait, dan hoef je niet aan deze wet te voldoen.

Uit een analyse van meer dan 300 Nederlandse websites blijkt dat bijna geen enkele webshop volledig voldoet aan de EAA-richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Als je bedrijf niet voldoet aan de nieuwe wetgeving, kunnen er sancties volgen. Ook in Nederland kunnen toezichthouders boetes uitdelen of bedrijven dwingen hun digitale platforms aan te passen.

Website en service aanpassen

Ondernemers die aan de EEA willen voldoen, moeten niet alleen hun website toegankelijk maken. Ook de klantenservice moet volledig ingericht worden op personen met een beperking. Ook bevestigingsmails en facturen moeten te 'lezen' zijn. Een factuur per e-mail moet bijvoorbeeld zo zijn opgemaakt dat een schermlezer niet vastloopt.

Websites moeten bijvoorbeeld zonder muis toegankelijk zijn. Klanten met een motorische beperking moeten kunnen navigeren met hun toetsenbord of alternatieve bediening. En denk ook aan real-time tekst of audiodescriptie, waardoor video's te volgen zijn voor blinden, slechtzienden, doven en slechthorenden.

Toegankelijkheid webshop verbeteren?

Of je nu een grote webshop hebt of een kleine, het loont om de toegankelijkheid te verbeteren. Zeker als je aan de nieuwe Europese wet moet voldoen, maar ook als dat niet het geval is. Je bereikt namelijk een grote doelgroep aan extra klanten en je verbetert je reputatie. Wat kun jij doen om de toegankelijkheid te vergroten voor personen met een beperking?

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.