Een bruikleenovereenkomst sluiten: waar moet je rekening mee houden?
Alles over de voorwaarden, kosten en het verschil met huren
Je hebt vast weleens gehoord van een bruikleenovereenkomst. Maar wat houdt het eigenlijk in? En wat moet je allemaal vastleggen in zo’n document als je iets in bruikleen krijgt of juist uitleent?
Zakelijke overeenkomst ontbinden: hoe pak je dat aan?
Diverse scenario’s en tips hoe je kunt handelen
Ben je in zee gegaan met een ander bedrijf en is het tijd dat jullie wegen zich scheiden? Afhankelijk van de reden, bestaan er verschillende manieren om de zakelijke overeenkomst te ontbinden. Hoe dat precies zit, lees je hier.
Overeenkomst of contract opstellen: waar moet je aan denken?
In 9 stappen een contract opstellen
Met een goed en duidelijk arbeidscontract kun je problemen in de toekomst vermijden, maar waar moet je aan denken tijdens het opstellen van zo’n overeenkomst? In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten contracten, uit welke onderdelen een contract bestaat, wanneer een contract rechtsgeldig is en hoe je in 9 stappen een contract opstelt.
10 belangrijke juridische documenten voor ondernemers
Juridische administratie volgens het boekje
Aan ondernemen zit ook een juridisch aspect en daar hoort papierwerk bij. Van wettelijke verplichtingen tot sterke aanraders. In dit artikel lees je over de 10 belangrijkste juridische documenten voor mkb’ers en zzp’ers, welke juridische documenten verplicht zijn en welke een dikke aanrader zijn.
Wat is een Service Level Agreement (SLA) en hoe stel ik die op?
Leg de geleverde kwaliteit vast en voorkom misverstanden
Als je diensten levert of inhuurt, is het verstandig om van tevoren vast te leggen aan welke eisen deze moeten voldoen. Dit doe je met een Service Level Agreement (SLA). In dit artikel leggen we uit wat dit precies is en waar je op moet letten als je een SLA opstelt. We geven je ook tips en handige voorbeelden.
Wat gebeurt er als mijn leverancier failliet gaat?
Waar kan ik terecht met mijn schuldeis?
Wanneer een onderneming failliet gaat is dat altijd vervelend. Nog vervelender is het als die onderneming één van jouw leveranciers is. Zaken waar je op moet letten als je leverancier kopje onder gaat.
Algemene voorwaarden: grijze lijst
Welke bepalingen liggen op de grens van redelijkheid?
In de wet is vastgesteld dat algemene voorwaarden redelijk moeten zijn. In de grijze lijst zijn voorwaarden opgenomen die op de grens liggen van wat redelijk is. Welke zijn dat?
Algemene voorwaarden: zwarte lijst
Welke bepalingen mag je niet opnemen in de algemene voorwaarden?
Als je algemene voorwaarden voor je onderneming opstelt, kun je niet alles wat je wilt erin opnemen. In de wet staat een zwarte lijst met bepalingen die niet in de algemene voorwaarden mogen voorkomen.
Hoe stel je een partnercontract op?
Gratis voorbeeldcontract + vijf tips
Wie als ondernemer in zee gaat met een partner, zal zo’n samenwerking schriftelijk willen vastleggen. Maar hoe doe je dat? We geven enkele praktische tips en een voorbeeld.
Hoe stel ik de juiste betalingsvoorwaarden op?
Voorkom betalingsproblemen: maak goede afspraken
Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op tijd je geld ontvangt van klanten is door het maken van goede afspraken. Dat begint met heldere betalingsvoorwaarden die worden geaccepteerd door je klant. Hoe bepaal je die voorwaarden en hoe leg je ze vast? Dit wordt in 2 stappen en 3 aanvullende tips uitgelegd.
Voorlopige contracten en intentieverklaringen
De juridische kant van voorlopige contracten en intentieverklaringen
De termen ‘voorlopig contract’ en ‘intentieverklaring’ doen misschien vermoeden dat er geen verplichtingen verbonden zijn aan deze overeenkomsten. Echter, ze kunnen wel degelijk bindend zijn.
Overeenkomsten met klanten, leveranciers en opdrachtgevers
Hoe leg je afspraken vast in een contract?
Communiceren, het bespreekbaar maken van mogelijke problemen, is dé manier om (juridische) conflicten en kleinere problemen met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te voorkomen. Dat betekent dat je vooraf goede afspraken moet maken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Je legt die vast in een overeenkomst, ofwel contract.
Slimmer inkopen loont
Vergroot je winst: bespaar tijd en geld
De makkelijkste manier om meer winst te maken met je bedrijf is door je kosten omlaag te brengen, dus door slimmer in te kopen. In dit artikel geven we je een paar strategieën om je inkoopkosten te verlagen, minder tijd aan inkoop te besteden en je positie als klant bij je leverancier te versterken.
Hoe zorg ik dat mijn algemene voorwaarden gelden?
Verwijs op tijd en op de juiste manier naar je voorwaarden
Algemene voorwaarden kunnen alleen van toepassing zijn als je er (1) op de juiste manier én (2) tijdig naar verwijst. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten?
Geheimhouding tussen partijen
Hoe kan ik mijn product het best beschermen?
Geheimhouding is één van de vijf middelen om je product te beschermen. Het kost je niets maar is meteen ook de meest risicovolle. Geheimhouding is namelijk puur een afspraak tussen twee partijen.
Hoe laat ik iemand gemaakte afspraken nakomen?
Schrijf een boze brief!
Het is vervelend als iemand gemaakte afspraken niet nakomt. Het liefste zou je personen die in gebreke blijven, direct aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Wacht, stuur eerst een boze brief.
Overname van contract, gaan álle rechten en verplichtingen over?
Column Marius Rijntjes | M2advocaten
Stel, de partij met wie je een overeenkomst hebt gesloten, draagt het contract over aan een derde. Welke rechten en verplichtingen gaan dan over op die partij? Bij wie moet je dan zijn met een vordering die op de overeenkomst betrekking heeft? Hof Den Bosch boog zich onlangs over een zaak waarbij dit speelde.
Wanneer heb je een notaris nodig?
De notaris legt het voor je vast
Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met een notaris om juridische zaken vast te leggen. Soms is een notariële akte zelfs verplicht, zoals bij het oprichten en wijzigen van de statuten van een bv. Wat doet een notaris, wanneer heb je deze nodig en wat kost het?