Youngtimer regeling: deze auto's rijd je in 2024

Alles over wat je over zakelijke youngtimers moet weten

audi-a4-youngtimer

Veel ondernemers kiezen voor een youngtimer omdat ze profiteren van een zeer aantrekkelijke bijtellingsregeling. Dat betekent geld besparen en tegelijkertijd een luxe auto rijden. Maar wat is een youngtimer eigenlijk? En wat zijn de voordelen van de youngtimer regeling?

Wat is een youngtimer?

Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar. In vergelijking met nieuwe auto's kunnen youngtimers vaak voor een lagere prijs worden gekocht. Dit maakt ze toegankelijk voor mensen met een beperkter budget die toch een luxere auto willen rijden.

Vaak kun je voor een paar duizend euro een auto kopen die destijds als premium-model de deur uit is gegaan: bijvoorbeeld een BMW of Mercedes uit het hogere segment.

Bijkomende kosten youngtimers

Omdat youngtimers ouder zijn, hebben ze vaak meer onderhoud nodig. Hierdoor moet je wat vaker naar de garage en kunnen reparaties duurder uitvallen. Daarnaast gebruiken veel youngtimers meer brandstof dan nieuwe auto's.

Als je er een koopt, koop er dan een waarvan de onderhoudshistorie bekend is en ga in zee met een betrouwbaar bedrijf. Dan ben je verzekerd van een prima auto zonder buitensporige kosten voor reparatie en onderhoud.

Youngtimer regeling: flink lagere bijtelling

Als je een youngtimer rijdt, kom je in aanmerking voor een zeer aantrekkelijke bijtellingsregeling. Vandaar dat youngtimers zeer geliefd zijn bij ondernemers.

Voor een youngtimer betaal je weliswaar een hoger bijtellingstarief dan voor ‘normale’ zakelijke auto’s, namelijk 35%. Maar dit tarief geldt voor de dagwaarde van de auto, dus niet voor de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dat komt neer op een flink lagere bijtelling.

Er is ook een gereduceerd bijtellingstarief voor elektrische youngtimers: 17%. Kleine kanttekening: in de praktijk zijn er vrijwel geen elektrische youngtimers op de markt.

Voorbeeld bijtelling youngtimer regeling

Dus stel dat je een Audi koopt van 15 jaar oud met een cataloguswaarde van € 100.000, dan betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto: dat is vaak niet meer dan € 6.000 tot € 8.000.

Kortom, dankzij de youngtimer regeling heb je lagere maandlasten dan wanneer je een nieuwe zakelijke auto zou rijden. Bovendien kun je rijden in een auto in een hoger segment.

Tip: lees meer over het berekenen van bijtelling op de website van FinancialLease.nl.

Dagwaarde youngtimer bepalen

Om te berekenen hoeveel bijtelling je betaalt, ga je uit van de dagwaarde van de auto. Hoe bepaal je de dagwaarde van je youngtimer? Er zijn tools om de dagwaarde van je auto te berekenen, maar die gaan meestal tot een leeftijd van 15 jaar. Om de exacte dagwaarde van je youngtimer te bepalen, moet je de auto laten taxeren.

Je kunt ook een goede indicatie krijgen van de dagwaarde door te kijken naar de prijs waarvoor jouw model op het moment aangeboden wordt door autohandelaren. De Belastingdienst zegt over de dagwaarde van auto’s van ouder dan 15 jaar dat het ‘de prijs is die je normaal zou krijgen als je de auto verkoopt.’

Kosten youngtimer aftrekken van de winst

In de youngtimer regeling heb je ook nog alle voordelen van een zakelijke auto: alle kosten mag je aftrekken van je winst. Denk hierbij aan reparaties, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting. Elke cent brengt het bedrag waarover je belasting moet betalen verder omlaag.

Daar staat tegenover dat je bijtelling betaalt. In de praktijk kost dit je veel minder dan dat je bespaart met de zakelijke voordelen. De fiscus betaalt dus flink mee aan jouw auto. En dat scheelt heel veel geld.

Normale bijtelling

Ter vergelijking: Hoe zit het normaal gesproken ook alweer met de bijtelling van zakelijke auto’s? Voor een auto op brandstof moet je in 2024 rekening houden met 22% bijtelling. Voor een auto zonder CO2-uitstoot, zoals een elektrische auto of een auto op waterstof, betaal je iets minder bijtelling: voor 2024 een tarief van 16% van de cataloguswaarde. Dit kortingstarief van 16% geldt tot een cataloguswaarde van € 35.000, daarboven betaal je 22% bijtelling.

Bijtellingsregels vanaf 2025

Dit kortingstarief gaat de komende jaren gelijkgetrokken worden met het normale tarief. In 2025 stijgt de bijtelling naar 17% voor elektrische auto’s tot € 30.000. Vanaf 2026 is er geen verschil meer tussen het bijtellingspercentage voor gewone en elektrische auto’s. Voor allebei ga je 22% betalen.

Goed om te weten: Het bijtellingspercentage is 60 maanden geldig. Als je nu een youngtimer op naam zet, houd je het huidige gunstige bijtellingspercentage.

Bijtelling voor een nieuwe auto van de zaak

Een nieuwe auto van de zaak kan natuurlijk voordelen hebben, maar je weet dat je flink wat geld kwijt bent aan bijtelling. Bovendien verliest een nieuwe auto snel waarde: zodra je de showroom uitrijdt, is de auto direct een paar duizend euro minder waard.

Lees ook: Bijtelling berekenen nieuwe auto

Voorbeeldberekening youngtimer

Stel, je wilt een auto uit het hogere segment. Je zou een nieuwe Audi A6 Avant kunnen kopen, voor pakweg € 70.000. Ieder jaar tel je 22% (de reguliere bijtelling) van de catalogusprijs bij je winst voor het privégebruik: € 15.400. Aan de andere kant kun je jaarlijks € 8.000 afschrijven. Als we de overige kosten even buiten beschouwing laten, blijft er dus € 7.400 bijtelling over.

Je kunt echter ook een Audi A8 uit 2007 kopen. Je vindt een luxe-uitvoering met 150.000 kilometer op de teller, met de onderhoudsboekjes erbij. De auto blijkt altijd onderhouden te zijn door de dealer. Je betaalt € 6.000. De bijtelling bedraagt dan 35% over die dagwaarde, dus € 2.100 in het eerste jaar. Daar tegenover staat een afschrijving van misschien € 1.000 per jaar. In dit geval blijft er dus € 1.100 aan bijtelling over, een verschil van € 6.300 ten opzichte van de nieuwe auto uit het vorige voorbeeld.

Stel dat je in de hoogste belastingschijf valt, dan praten we dus over een fiscaal voordeel van ruim € 3.000 in het eerste jaar. De bijtelling voor je youngtimer neemt bovendien elk jaar af. De dagwaarde is immers leidend, en met elke dag en elke kilometer gaat die omlaag.

Btw-correctie marge-auto's

Toch is de catalogusprijs van je youngtimer niet helemaal irrelevant. Als je namelijk btw-plichtig bent, vraag je de btw op autokosten terug. Aan de andere kant moet je het privégebruik voor de btw compenseren. Dat doe je als volgt.

Eerst moet je nagaan of je youngtimer een zogenoemde marge-auto is. Een marge-auto is gedurende zijn levensduur tenminste eenmaal in het bezit geweest van een particulier in Europa. Sindsdien wordt hij btw-vrij doorverkocht. Als er dus geen btw staat op de aankoopfactuur, heb je te maken met een marge-auto. Youngtimers zijn vrijwel altijd marge-auto's.

Tip: Meer weten over marge-auto’s? Op de website van FinancialLease.nl vind je meer informatie over marge-auto's.

Werkelijk gebruik marge-auto's

Voor marge-auto's die zakelijk vermogen zijn maar ook privé gebruikt worden, moet je elk jaar 1,5% van de cataloguswaarde opnemen als btw voor privégebruik in de laatste aangifte van het jaar. Stel dat de youngtimer uit ons voorbeeld € 45.000 kostte. Dan tel je jaarlijks voor het privégebruik € 675 op bij de af te dragen btw.

Je hebt overigens ook de mogelijkheid om deze btw-correctie te berekenen naar werkelijk privégebruik. Voor de btw telt woon-werkverkeer ook als privégebruik. In sommige gevallen kan dat voordeliger uitpakken. Daarover lees je meer op de website van de Belastingdienst. Ook vind je daar meer informatie over hoe je de btw-correctie berekent in het zeldzame geval dat er nog wel btw zit op je youngtimer.

Youngtimers voor 2024

Elk jaar wordt een nieuwe groep auto’s 15 jaar. Welke leuke youngtimers kun je kiezen voor 2024? Er zijn weer heel wat nieuwe high end modellen waar je uit kunt kiezen. Een greep:

Merk en modelBouwjarenYoungtimer in 2024
Alfa Romeo Mito, driedeursstadsauto2009-20152009
BMW X1, compacte SUV2009-heden2009
Peugeot 3008/5008 eerste generatie, MPV/crossover2009-20162009
Subaru Legacy, vijfde generatie, sedan/stationwagon/outback2009-heden2009
Toyota Prius XW302009-20162009
Volkswagen Polo6R & 6C, hatchback2009-20172009
Niet gevonden wat je zocht? Hier wat inspiratie uit eerdere jaren
Alfa Romeo 1592008-20122008
Alfa Romeo Brera 3.2 JTS V6 Q42008-20112008
BMW 7-serie 4-deurs, Sedan2008-20122008
Honda Civic 4-deurs, Sedan (Hybride)2008-20122008 (hybride)
Jaguar X-Type 4-deurs, Sedan2008-20102008
Jaguar XF 4-deurs, Sedan2008-20112008
Mazda 6 5-deurs, Hatchback2008-20102008
Mercedes-Benz CLC 3-deurs, Coupé2008-20112008
Mercedes-Benz CLS 4-deurs, Sedan2008-20102008
Mercedes-Benz M-klasse 5-deurs, SUV2008-20112008
Mitsubishi Lancer Sportback 5-deurs, Hatchback200-20162008

Zit er een youngtimer bij waar jij warm van wordt? Dan kan de youngtimer regeling een interessante optie voor jou zijn.

Als een aanschaf niet financieel haalbaar is, zou je kunnen nadenken om een youngtimer te leasen. Hiermee kun je de kosten maandelijks spreiden en hoef je niet in één keer een grote investering te doen. Ook profiteer je van extra fiscale voordelen. Op de website van FinancialLease.nl lees je alles over het leasen van youngtimers.

Wat is de toekomst van de youngtimer regeling?

Dat is nog niet duidelijk. De klimaatdoelstellingen zijn wel duidelijk: in 2030 moet de CO2-uitstoot zo’n 55% minder zijn ten opzichte van 1998. Om die reden gaat het huidige systeem voor motorrijtuigenbelasting op de schop. Vanaf 2030 gaan automobilisten betalen naar gebruik om een bewuster gebruik van de auto te stimuleren. Deze veranderingen zullen ongetwijfeld ook invloed hebben op de youngtimer regeling. Maar tot die tijd kun je deze regeling benutten en voordelig in een mooie youngtimer rijden.

Wat vind je van dit artikel?

Pauline Veenstra

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKBSD. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.