Een factuur maken: stappenplan & voorbeeldfactuur
Een goede factuur is het halve werk
Je hebt je werk gedaan, tijd om de factuur te maken. Maar welke gegevens moeten erop, hoe bepaal je de factuurdatum en hoe zorg je ervoor dat je aan de wettelijke eisen voor een factuur voldoet? In dit artikel leren we je stap voor stap een goede factuur maken, zodat je ook betaald wordt voor je geleverde werk.
Factuur of bonnetje kwijt in je boekhouding? Zo los je dat op
Wat te doen als je administratie (deels) verloren gaat
Ben jij wel eens een bonnetje of factuur kwijt? Dit zijn belangrijke boekhoudgegevens. Als je ze kwijtraakt, heb je niet alleen een onoverzichtelijke administratie, maar kun je ook lastige vragen van de Belastingdienst krijgen. In dit artikel vind je praktische stappen om om te gaan met ontbrekende documenten en slimme tips voor het bewaren van je administratie.
Dit zijn de eisen van de Belastingdienst voor je administratie
De wettelijke eisen voor je administratie
Je bent verplicht administratie bij de houden, maar aan welke eisen moet die boekhouding voldoen? Voor ondernemers gelden andere regels dan voor particulieren. Na dit artikel weet je precies aan welke verplichtingen je moet voldoen.
Proforma factuur: alles wat je moet weten
De voordelen en toepassingen van proforma facturen
In je bedrijf heb je te maken met verschillende soorten facturen, waaronder de proforma factuur. Deze zie je vaak bij internationale handel en complexe bestellingen. Maar wat is een proforma factuur, wanneer gebruik je deze factuur en wat is het verschil met een gewone factuur en een offerte? In dit artikel leggen we het je allemaal uit en vind je handige tips om zelf aan de slag te gaan.
Waarom is een goede urenregistratie zo belangrijk?
Zo registreer je efficiënt eigen uren en die van personeel
Een goede urenregistratie is essentieel voor een succesvolle bedrijfsvoering. Het is zelfs verplichte kost, maar niet iedereen staat erom te springen. Het kan tijdrovend zijn en je verdient er niet (direct) geld mee. Toch kan een goede urenregistratie juist geld opleveren. Hoe dat precies zit en hoe je efficiënt uren registreert, leggen we in dit artikel uit.
Fiscale winst: wat is het en hoe bereken je het?
En wat is het verschil met commerciële winst?
Je fiscale winst bepaalt hoeveel belasting je moet betalen. Handig om te weten, maar wat is fiscale winst, wat is het verschil met commerciële winst en hoe doe je de fiscale winstberekening?
Hoe werkt afschrijving?
Alles over het afschrijven van investeringen
Regel je zelf je boekhouding? Dan ben je vast wel eens de tem ‘afschrijving’ tegengekomen. Wat is het en hoe werkt afschrijving precies?
Boekhoudpakketten mkb: zo maak je de juiste keuze
Keuzegids voor online boekhouden
Wil je sneller en makkelijker boekhouden, én meer uit je cijfers kunnen halen? Kies dan uit een van de vele online boekhoudpakketten. In dit artikel helpen we je bij de keuze voor een goed online boekhoudpakket, dat past bij jou en je onderneming.
Administratie uitbesteden of zelf boekhouden?
Dit moet je overwegen als je je boekhouding wilt uitbesteden
Jij bepaalt wie de administratie doet: je kunt zelf boekhouden of je administratie uitbesteden. Of iets daar tussenin. Maar wanneer laat je een boekhouder je administratie doen en wanneer doe je het zelf? In dit artikel leer je meer over het uitbesteden van de administratie.
Online boekhouden: 8 voordelen (en 4 nadelen)
Wat is het, hoe kies je het juiste programma en tips om te starten
Online boekhouden wordt steeds makkelijker door slimme en efficiënte programma’s. Maar om ermee te starten wil je eerst weten hoe het werkt en hoe je het juiste programma kiest. Het antwoord op deze en andere vragen lees je in dit artikel.
Zakelijke administratie opzetten in 4 stappen
Een stappenplan voor ondernemers
Een zakelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van ondernemerschap. Waarom moet je een administratie of boekhouding opzetten? Hoe doe je dat en wat zijn de eisen van de Belastingdienst? Gebruik dit stappenplan.
Basis boekhouding: zelf aan de slag
Dit zijn de belangrijkste termen
De basis boekhouding kun je prima zelf doen. Enige basiskennis van boekhouden is wel handig. Daarom vind je hier een korte uitleg over de jaarrekening, de balans en de winst-en-verliesrekening.
UBL-facturen: minder fouten en sneller betaald
Dit is wat je moet weten over de UBL-factuur
Je hoort de term UBL facturen steeds vaker. Vanuit je boekhoudpakket of een klant die erom vroeg. Maar wat is het? En hoe zorgt een ander bestandsformaat ervoor dat er minder fouten worden gemaakt en je sneller betaald krijgt? Dat en meer vind je hieronder.
Hoe maak ik een jaarverslag?
Tips voor het maken van een jaarverslag
Sommige bedrijven zijn wettelijk verplicht om een jaarverslag op te stellen en dit te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Hoe maak je een jaarverslag, wat moet er in een jaarverslag staan en hoe ziet de inhoudsopgave eruit?
Snel en veilig overstappen van boekhouder doe je zo
10 meestgestelde vragen die je helpen bij de switch van accountant
Speel je met de gedachte om over te stappen naar een andere boekhouder? Je bent zeker niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat 44% van de huidige ondernemers al eens is overgestapt van accountant. Maar hoe doe je dat en waar kun je het beste rekening mee houden? We helpen je verder met antwoorden op de 10 meestgestelde vragen.
Financieel adviseur, wanneer heb je die nodig?
Goed zakelijk financieel advies is meestal rendabel
Bij ondernemen komt van alles kijken. Je krijgt te maken met verschillende belastingen, administratieve verplichtingen, regelingen en voordelen. De vraag is: heb je de hulp van een financieel adviseur nodig?
Bewaartermijn administratie: hoe lang moet je administratie bewaren?
Plus 3 tips om je administratie netjes te houden
Voor ondernemers geldt er een wettelijke bewaartermijn administratie. Je hebt fiscale bewaarplicht. Hoe lang je welke delen van je administratie moet bewaren en hoe je dat moet doen, lees je in dit artikel.
5 tips voor een slimme boekhouding
Zo laat je je administratie in je voordeel werken
Je bent niet gaan ondernemen om een boekhouding bij te houden. Daarom geven we je 5 tips om een slimme boekhouding te organiseren, zodat je er niet onnodig tijd aan kwijt bent. Maar ook zodat het je iets oplevert en je zonder al teveel moeite voldoet aan de wettelijke verplichtingen.